קראקן
מיליוני בני אדם חושבים המתינו השבוע למוצא זרועותיו של תמנון קטן העונה לשם פול. שתי קופסאות הונחתו למימיו של הקלמארי, על האחת הוטבע דגלה של ספרד, ועל האחר, דגלה של הולנד. בתוך כל אחת מהקופסאות הונחו דברי מתיקה עבור המפלצת הקטנה. פול הסתער על הקופסה הימנית, פתח אותה ונכנס לתוכה, על מנת להביא את האוכל. בכך הוא קבע: ספרד תנצח במשחק גמר גביע העולם בכדורגל.
היחס לפול היה כאל נביא, לאחר שניבא בהצלחה בשיטה שתוארה לעיל את כל שמונת המשחקים שנתנו לו לנבא (שבעת משחקיה של גרמניה – שלושה בשלב הבתים, אחד בשלב שמינית הגמר, אחד בשלב רבע הגמר, אחד בשלב חצי הגמר ואחד על המקום השלישי – ומשחק גמר הגביע בין ספרד והולנד). מה הסיכויים, שאלו אותי אנשים באירוע חברתי, שהוא יצליח לנחש את כל המשחקים נכון? חייב להיות פה איזה משהו "על טבעי", איזושהי נבואה.
הסיכוי? בר חישוב. הסיכוי לכל משחק בשלושת המשחקים הראשונים היה אחד לשלוש (תיקו, נצחון לקבוצה א’ או נצחון לקבוצה ב’) ולכל משחק בחמשת המשחקים האחרים אחד לשניים (משלב שמינית הגמר אין יותר אפשרות לסיים משחק בתיקו). תשלפו מחשבון, זה די קל מכאן, אם מניחים שהתמנון בוחר אקראית. סיכוי גבוה בהרבה מהסיכוי שתמלאו 16 משחקים נכונים בטוטו, וזה קורה כמעט כל שבוע. סיכוי גבוה בהרבה מהסיכוי שתלדו שלישיה – בכמה שלישיות נתקלתם, אתם באופן אישי, בימי חייכם? סיכוי שבהחלט משאיר מקום מכובד וסביר למדי להנחה שמדובר, בסך הכול, במזל שכזה.
כמובן, כל זאת אם נניח שהתפלץ בוחר באופן רנדומאלי. מה אם ישנה חוקיות? או-אז, חישובי הסיכויים שלנו יורדים לטמיון. אם פול תמיד נכנס, למשל, לקופסה הקרובה אליו, אנחנו יכולים לדעת לאן ייכנס לפי מיקומו בעת הורדת הקופסאות. אלא שאז, מיקומו הוא רנדומאלי, וחישובי הסיכוי שלנו נותרים תקפים. כמו כן, ייתכן שבעליו של פול יודע כיצד לגרום לו להכנס לקופסה מסוימת, ואז אין בהישג הזה של פול שום דבר מרשים – איש שמנחש נכונה תוצאת שמונה משחקים מכונה בפינו "מישהו שלא הצליח לזכות בטוטו, אפילו לא קרוב". יכול להיות גם שפול נמשך לצבע הכתום שבדגל, או כל דבר אחר. אז, הסיכויים משתנים בהתאם לאותו קריטריון – למשל, פול תמיד יבחר בספרד אם ייאלץ לבחור בין ספרד ויפן אם צבע הדגל הוא הקובע.
אבל זה שבני אדם קוראים "נס" למשהו שלמעשה יש לו הסבר פשוט בהרבה, לזאת כבר התרגלנו. ובכל זאת, אני חושב שפול מצביע על משהו עמוק יותר, תפישה שעצם קיומה היא בעייתית לניסיון לקיים חיים אנושיים במשותף. כן, פול הוא פוליטי. או ליתר דיוק, עצם האמונה שיכולה להיות יכולת לנבא את העתיד מחייבת אותנו לעמדה שמונעת מאיתנו להתקיים בצוותא. והרי פוסט פול-וסופי, בגרוש לפחות.
[...]
כשפול נכנס לקופסה שלו ולאחר מספר ימים מתברר שנבחרת המדינה שדגלה היה על הקופסה אכן ניצחה במשחק, הכותרות מספרות לנו על יכולתו של התמנון לנבא. ואנחנו מקבלים את זה כמובן מאליו; המושג הזה, "נבואה", טבוע בנו עמוק כל כך שאנחנו מתעלמים ממה שהוא מייצג, ממה שהוא מחייב אותנו אליו.
אבל הרעיון של הנבואה מניח משהו שכמעט כולנו מתנגדים לו, שמנוגד לכל אינטואיציה אנושית בסיסית שלנו, שהיינו דוחים בשאט נפש בכל זמן אחר, ואנחנו מתחייבים לו בשמחה בכל פעם שאנחנו פותחים את עמודי האצטגנינים בעתון, פותחים קלפי טארוט, קוראים בעלי תה או מתייחסים ברצינות לאיזה סיאנס. הוא מניח שהעתיד בר-ידיעה מראש, באמצעי כלשהו. כלומר, שהעתיד כתוב מראש איכשהו, וכל שנותר לנו לעשות זה לפצח את השיטה – לתקשר עם המתים, לקרוא בכוכבים, להוריד קופסאות זכוכית עם דגל עליהן לאקווריום של תפלץ בעל שמונה זרועות – כדי לקבל הצצה אליו. ואם העתיד כבר ידוע, כבר ניתן לידיעה, כבר ישנו ורק מחכה להתממש – הרי שאנחנו נטולי השפעה לחלוטין.
יש כאן שתי תפישות שאינן ברות יישוב בהקשר של שאלת קריאת העתיד. אם יש יכולת נבואית, הרי שאין לנו יכולת להשפיע על העתיד שלנו. הוא יקרה, מעצם זה שיש יכולת לחזות אותו. הולנד לא יכולה הייתה לנצח את ספרד, מעצם ההנחה שהתמנון יודע מה יקרה בעתיד. אילו הייתה יכולה הולנד לנצח את ספרד, אילו היינו מכירים בסיכוי של הולנד לנצח, לא היינו אומרים שהתמנון מנבא את העתיד, היינו אומרים שהוא מנחש. לא היינו מדברים בכלל על יכולת לנבא את העתיד, שהרי זה תלוי במעשיהם החופשיים של הנוגעים בדבר, ואלה – מעצם הגדרתם כחופשיים – אינם ניתנים לניבוי. זו או-או חריף במיוחד: אם העתיד שלי ידוע מראש, אינני פועל חופשי – אני פוסע במסלול דטרמיניסטי מותווה מראש. ואם אני פועל חופשי, אין כל משמעות למושג של נבואה, אלא ניחוש בלבד.
[...]
והאחריות האישית כולה מתנדפת, כמובן. זו גרסה קיצונית של דטרמיניזם. תיאוריות פועל למיניהן מניחות איזושהי דרגה של רצון חופשי, שמתחיל, קוטע או משנה שרשראות סיבתיות דטרמיניסטיות. הפעולות הללו עומדות בניגוד לרעיון הנבואי, מפני שהן מגדירות מסלולים דטרמיניסטיים אלטרנטיביים. בהנחת היתכנות הנבואה המלאה חבויה התכחשות טוטאלית לאחריות אישית. העתיד קבוע ויציב – ניתן או לא ניתן לידיעה מראש, אין זה משנה כלל – והאדם הוא יש נטול בחירה שמיטלטל לאורך הדרך. רובן לא אשם שלא הבקיע במצב של אחד על אחד, פעמיים. הוא לא יכול היה. זה נקבע מראש.
אלא שכדי לקיים חברה אנושית, אנחנו צריכים להניח מידה של אחריות אישית. אנחנו צריכים להניח את זה גם מפני שבהיעדר אחריות, נעדרת גם הסולידריות – אם אינני אחראי למעשיי, בוודאי אינני אחראי למעשיה של החברה שאני חי בה ולפרטים שבה – וגם מפני שבהיעדר אחריות, בהיעדר שליטה, האדם הוא לעצמו ולגורלו הקבוע מראש בלבד. הוא לא זקוק לאחרים, והוא בוודאי לא מתחבט בשאלות על מוסר או חוק. מה זה משנה? בכל מקרה הכול מכתוב. אם גנבתי, זה כי לכך נועדתי. וכך הלאה.
למעשה, דטרמיניזם כזה מוריד לחלוטין כל תפישה של אשמה. ככה זה, אדם לא אשם בדברים שאינם בשליטתו, וכל התפישה של אשמה מחייבת אחריות אישית, מחייבת רצון חופשי.
[...]
ויותר מזה: יש לנו אינטואיציה של רצון חופשי. אולי היא שגויה, אבל היא מצויה בכולנו, ומאות שנים של מאבק בעבדות יעידו. אנחנו מרגישים, מנחשים, חשים שיש לנו רצון חופשי. שכשאנחנו מרימים את יד שמאל זה כי אנחנו רוצים להרים את יד שמאל וחופשיים לעשות כן. ולכן הרעיון הזה של נבואה, שנראה מלכתחילה כפורט על רעיונות אינטואיטיביים, הוא למעשה קאונטר-אינטואיטיבי להחריד. הוא יוצא כנגד אחת האינטואיציות הבסיסיות ביותר שלנו לגבי מי ומה שאנחנו, לגבי מהותנו. הוא יוצא כנגד הבחירה החופשית שלנו, כנגד אנושיותינו. הקלות שבה אנחנו בולעים רעיונות קלים כאלה תחת הסוואה קלה בלבד היא הקלות שבה אנחנו מוותרים על הבחירה שלנו, על עצמיותנו. מי שמסתכל על התמנון מאוברהוזן וחושב שזהו זה, עתידות המשחקים נגלו בפניו, מאבד עצמו לדעת, מבלי דעת.
[...]
שתי עמדות מנוגדות לעמדה המובאת פה עלולות לעלות. שלוש, אם אני מחשיב את העמדה שבסוף הדברים האלה. עמדה אחת תטען שאפשר ליישב את השניים: שהעובדה שהעתיד הוא בר חיזוי אינה אומרת דבר על יכולתנו לשנותו. ייתכן שאנחנו יכולים לנבא משהו בדרגת סבירות גבוהה, או לחלופין, ייתכן שהפרדוקס הזה – הכל צפוי והרשות נתונה – יכול להתקיים בעולם. לטענה הראשונה אענה שנבואה בדרגת סבירות גבוהה איננה נבואה. אני מנבא שמחר תזרח השמש מעל ישראל במזרח, או שאם אזרוק מנטוס לדיאט קולה היא תתפרץ. אני לא יודע את זה בוודאות – תיאוריות מדעיות הן תמיד רק תיאוריה – ובכל זאת, אני מוכן לומר בכל ערב אם השמש תזרח או לא מחר בבוקר, ואם יימצא שכן, הרי אחרי מספר רב של פעמים אוכל לשמש לכם כנביא השמש. מאה אחוזי הצלחה. לטענה השניה רק אענה שפרדוקסים מתקיימים במוחם של בני האדם, והם מבססים עליהם דתות. בעולם האמיתי, אם הרשות נתונה, לא הכול יכול להיות צפוי. בני אדם עשויים להשתמש ברשות כדי לפעול – ואז הצפי צריך להשתנות. נבואה מחייבת הכרעה בפרדוקס.
עמדה מנוגדת אחרת יכולה לומר שבעצם, איננו יודעים לא רק מה ילד יום, אלא גם מה קורה עכשיו. איננו יודעים דבר. לכן, האמונה בנבואה אינה יותר או פחות רציונלית מהאמונה בכאב בכף הרגל אחרי שצנח עליה פטיש. אבל מה לעשות, כאשר אנחנו טוענים דבר מה ("פול הוא הנביא הגדול בעולם! ממשה עד משה לא קם כפול!") אנחנו לא יכולים להשיב לביקורת ב"טוב, אז גם אתה עלול להיות טועה". זה פשוט לא מוכיח דבר ממה שבאת להוכיח.
[...]
ויש עמדה שלישית – זו שאומרת "נו, נודניק, תן ליהנות מהתמנון, זה קצת כיף לא מזיק". מעבר לטעותם לגבי הנזק, שדווקא נגרם, ייתכן שהם צודקים לגמרי.








13 ביולי 2010 - 10:24
אפילו אם לתמנון יש מפעיל סודי שמושך לו בחוטים – זה עדיין מרשים מאד.
אם מישהו היה מגיע ואומר לנו – תשמעו, הנה 8 משחקים במונדיאל ואני אנחש לכם לפני כל משחק מי ינצח בו, הוא היה זוכה להערכה רבה על כישוריו, לא משנה מה הידע המוקדם שבידיו (מלבד הטיית משחקים). בניגוד למה שטענת – זה לא שקול לניחוש 8 משחקים מתוך 16 בטוטו, שזה די קל, אלא ממש ניחוש 8 מתוך 8, וזה כבר ממש לא פשוט.
חוצמזה – הפיצ'ר הזה של וורדפרס שאתה רואה את התגובה שלך נכתבת למטה מגניב לגמרי. שאפו.
13 ביולי 2010 - 10:27
אין לי הרבה כוח להיכנס לוויכוח הזה, אבל אני לא יכול להתאפק מלומר דבר קטן. אז סלח לי אם אני משחרר טענה ובורח. לכל היותר, השמד אותה בתגובות:
אין סתירה בין דטרמיניזם לבין אחריות אישית או רצון חופשי. עצם העובדה שיש סיבות לכך שהתנהגתי כפי שהתנהגתי, אין פירושה שאיני אחראי להתנהגותי. *אני* התנהגתי כך, יהיו הסיבות אשר יהיו. חלק מהסיבות הללו, יש להניח, טבועות באופיי, ולכן אני אחראי לאותה התנהגות.
13 ביולי 2010 - 11:48
איתמר, בפירוש יש כאן סתירה- אם הכל ידוע והעולם מכניסטי לחלוטין(במובן של צפי בטוח, לא סטטיסטי) אז אתה לא יותר אחראי למעשיך מרובוט, כי גם האופי שלך נקבע מבחוץ, ועל כן כל ניסיון להטיל עליך אחריות שווה ערך לניסיון להטיל אחריות על רובוט שמישהו תכנת לכייס אנשים(לדוגמא). זו גם הסיבה שחוקי המדינה, ולמיטב ידיעתי גם חוקי מדינות אחרות, מכירים בשני מרכיבים לעברה: מרכיב המעשה(כיוס, פריצה וכו') ומרכיב הכוונה, ועברה שאין בה כוונה אלא רק מעשה חומרת העונש עליה יורדת ולעיתים אף אינה עברה כלל(מוות ברשלנות מול רצח, לדוגמא)
13 ביולי 2010 - 11:52
הכרעה מוסרית היא תמיד שיקול בין גורמים סיבתיים פנימיים לחיצוניים. זה לא גורם להסרת אחריות. אמנם ישנן סיבות לעבירה שביצעת, נניח, אך אין בכך כדי לפתור אותך מזה שאתה הוא שביצע את העבירה.
13 ביולי 2010 - 11:59
פול הוא תמנון, קלמארי זה דיונון.
13 ביולי 2010 - 12:55
מסכים עם העקרון, אבל לא עם:
"סיכוי גבוה בהרבה מהסיכוי שתמלאו 16 משחקים נכונים בטוטו, וזה קורה כמעט כל שבוע."
אם זה היה נכון, הייתי ממלא טוטו וזוכה כמעט כל שבוע.
הסיכוי הוא גבוה למעשה מהסיכוי ש*מישהו* (מתוך רבבות אם לא יותר) ימלא 16 משחקים נכונים, ולכן האנלוגיה אינה נכונה.
13 ביולי 2010 - 16:35
אני עם איתמר כאן. בשביל אחריות מוסרית לא צריך חופש בחירה. הרובוט שתוכנת לכייס אנשים יפורק, או שהתכנות שלו יוחלף. זה שהוא לא "אשם" במושגים שלנו בתכנות שלו לא אומר שלא מגיע לו "עונש". והרי מהי מערכת הענישה שלנו אם לא אמצעי גס ל"תיקון התכנות" שלנו? בדיעבד ולמפרע?
העניין, נמרוד, הוא שבחרת כאן בדרך הקלה. להגיד "התמנון זה שטויות" לא בדיוק דורש יושרה אינטלקטואלית גדולה. אבל איך היית מתמודד עם טענות ביולוגיות? שהרי, ברמה מדוייקת מספיק, אין דבר כזה "אני" שיעשה מעשים מוסריים או בלתי-מוסריים. יש ערימה של נוירונים שיורים כמו משוגעים. אין להם מושג מה הם עושים, אבל התוצאה הסופית של מעשיהם היא שאני רוצח זקנה. אם היינו יכולים, אולי היינו מתכנתים אנשים ברמת הנוירונים כדי שלא ירצו לרצוח זקנות. אנחנו לא יודעים איך לעשות את זה, ולא היינו רוצים לתת לאנשים את הכוח לתכנת אנשים אחרים, ולכן המצאנו מושגים כמו "חטא" ו"עונש", שמשמעם פשוט "דברים שאנחנו לא רוצים שאנשים יעשו" ו"דרכים להניא אנשים מלעשות אותם" בהתאמה.
הסיבה שמערכת הענישה שלנו לא מופעלת על אנשים מסוימים (מטורפים, בעלי ליקויים שכליים) *אינה* בגלל שאין הם אחראים מוסרית למעשיהם, אלא משום שמערכת הענישה מטרתה מניעת פשיעה, ולא נקמה. מכיוון שמערכת הענישה לא תשפיע על מערך השיקולים של אדם מטורף, אין טעם להכניס אדם כזה לכלא. במקום זאת, יותר הגיוני להכניס אותו למוסד סגור עד שיבריא.
אז לא, אנחנו לא יודעים לחזות את העתיד, או אפילו למדל אדם, אבל זוהי מגבלה טכנולוגית (וכנראה גם תיאורטית), ואין לה שום קשר לרצון חופשי – באותה מידה, איננו יכולים למדל אטום רדיואקטיבי, אך לא תטען שיש לו אחריות מוסרית על התפרקותו, או שצריך להעניש אותו בגלל שהוא התפרק בלי שנוכל לחזות זאת מראש.
הרצון החופשי הוא פיקציה לא משום, כפי שאתה שולל בסוף דבריך, שאיננו יכולים לדבר שום דבר, אלא משום שאין באמת "אני" יציב ועקבי בכל רמת רזולוציה. "אני" לא שולט בירי הנוירונים במוחי – "אני" זה רק תוצר של האגרגציה של כל אותם נוירונים. בדיוק כשם שאין "חברה" יציבה ועקבית בכל רמת רזולוציה. ה"חברה" אינה שולטת במעשי הפרטים שבתוכה, אלא היא תוצר של האגרגציה של כל אותם פרטים.
13 ביולי 2010 - 19:19
כמה הערות, קודם כל יש תפיסות שונות של המושג "נבואה" וכל דת רואה זאת באופן אחר (וכמובן שגם בכל דת אפשר למצוא תפיסות שונות). למשל ביהדות כמעט כל הנבואות התנ"כיות הן סוג של התראות (ובו זמנית גם התרעות) בסגנון של: "אם תעשו כך… יקרה כך… אם לא תעשו כך… לא יקרה כך…".
נבואות מהסוג הזה כמובן שלא סותרות את הבחירה החופשית של האדם, הן רק מודיעות לו מה יקרה אם הוא יתנהג באופן מסוים. אבל גם לגבי נבואות בעלות אופי יותר קבוע יש דיונים תיאולוגים שלמיים סביב השאלה האם נבואה יכולה להתבטל או פשוט לא להתגשם, ואצל הרמב"ם למשל (במורה נבוכים, לפחות לפי חלק מהפרשנים) אפשר למצוא את הגישה שנבואות יכולות אכן להתבטל.
בכל מקרה, וזאת בעצם הנקודה החשובה, אני חושב שכמו בהרבה מקרים אחרים גם כאן ייתכן שהטענה שלך (הדטרמינזם הוא תפיסה פילוסופית לא-אתית) היא אולי נכונה ברובד הפילוסופי, אבל לא ברובד הפרקטי. בני אדם, דתיים ולא דתיים, בסופו של דבר תמיד חווים סתירה מסוימת בין הערכים והאמונות שלהם לבין ההתנהגות היומיומית שלהם והמקרה הזה לא שונה מכל שאר המקרים מהסוג הזה.
בפועל, דתות שונות האמינו בכך שאין לאדם שום חופש בחירה, למשל האיסלם וגם ביהדות בזרמים שונים (לדוגמה היהדות הצדוקית בתקופת בית שני) ולמרות זאת הדבר לא עמד בסתירה לערכים ולתפיסות המוסריות של האנשים שהאמינו בדתות האלה. הם אולי האמינו בכל ליבם שכל המעשים שלהם נקבעו כבר מ"ששת ימי בראשית" אבל בפועל הם לא חיו על פי התובנה הזאת אלא לפי ההבנה האינטואטיבית שיש לנו בחירה חופשית (ואם תרצה לקרוא לזה דיסוננס קוגניטיבי אני לא אתנגד לכך).
13 ביולי 2010 - 20:35
סיפור שאני אוהב מאד, שקצת קשור:
http://www.asimovs.com/_issue_0702/Secondperson.shtml
15 ביולי 2010 - 22:50
טוב אלי, כתבת : " דתות שונות האמינו בכך שאין לאדם שום חופש בחירה, ולמרות זאת הדבר לא עמד בסתירה לערכים ולתפיסות המוסריות של האנשים שהאמינו בדתות האלה."
תן לי לנסח את זה יותר פשוט – גם פעם אנשים היו טמבלים.
אין מה לעשות, דת היא פרדוקס, אנשים מאמינים בה כי יותר קל להאמין מאשר לא להאמין אבל זה לא אומר שהאמונה לא סותרת את עצמה.
17 ביולי 2010 - 10:23
דובי, מה באשר לאינטואיציה עליה מדבר נימרוד?
אני חושב שהטענה שהחושים אמיתיים חלשה הרבה יותר מהטענה ש"אני קיים" מתוקף הטענה שניתנת לכל היותר לרקורסיה מתמדת אבל לא להפרכה.
אני חושב שה"אני" הוא למעשה שתף של נוירונים במוח, משמע אני קיים"
19 ביולי 2010 - 17:26
איתי – לא שללתי את זה שיש "אני", רק שללתי את הרעיון שהאני הזה חופשי משליטת הפיזיולוגיה. כלומר, צריך להיות "אני" שניתן יהיה להשלות, אבל זה שיש אני לא אומר שהוא לא הולך שולל על ידי אינטואיציות נטולות בסיס. יש "אני" ולאני הזה אין חופש בחירה. כך, למשל, אין לי אפילו את חופש הבחירה להפסיק להרגיש כאילו יש לי חופש בחירה, אפילו שבאופן רציונלי ברור לי שזה לא ייתכן.
20 ביולי 2010 - 14:17
אגב, בתחילת הפוסט יש טעות קריטית, כתוב שהתמנון 'עונה לשם פול' אני די בטוח שאם יקראו לו 'פול' הוא לא יענה.
אנחנו בני האדם יכולים להחליט שלתמנון קוראים 'פול' או 'רינגו' או 'ג'ון' , אנחנו יכולים להחליט שהתמנון הרגע בחר בגרמניה או בספרד, התמנון מצידו בסך הכל אכל ארוחה בתוך מין מתקן מוזר שהוא פתח ומסיבותיו שלו פתח קודם את זה שהיתה עליו דוגמה צבעונית אחת ולא את המתקן השני.
באותה מידה הוא לא יודע שקוראים לו 'פול' ולא יודע שיש בכלל מונדיאל או מה זה, כמו עם ניבוי עתידות גם כאן כל מה שאנחנו מוכיחים הוא את קוצר ההבנה של החשיבה האנושית, לא מעבר לזה.
21 ביולי 2010 - 23:04
@אלעד-וו: ולמי שלא בא לו על האנגלית, הסיפור תורגם ופורסם בבלי פאניקה.
נמרוד,
לטענה הראשונה אני ממש לא מבין מה ענית. אם נסתפק בכך שנבואה היא כזו שצודקת באחוז גבוה מאוד של סיכויים, זה די והותר בשביל לנצח את הבית בקזינו בכל משחק שרק תבחר. אני מסכים שלפי ההגדרה הפשטנית הזו אתה יכול להיות נביא השמש, הבעיה היחידה עם התואר הזה היא שהוא לא מעניין אף אחד, כולנו יכולים להיות נביאי שמש, השאלה היא האם אתה יכול להיות נביא מונדיאל.
27 ביולי 2010 - 13:10
אני מצדד בדטרמיניזם שלא שולל מוסריות.
קשה לי לנסח את מה שאני רוצה להגיד, והקושי בהקבלות הוא שבעצם אין שום דבר מקביל להרגשה של יכולת בחירה.
אף אדם לא יכול להגיד שהוא לא מרגיש שיש לו יכולת בחירה, ולכן הוא לא יכול להצדיק את מה שהוא עושה בזה שלא היתה לו יכולת בחירה.
וגם אם הוא אומר שאין לו יכולת בחירה, אפשר להעניש אותו עם ההסבר שזה כדי לגרום לכך שהבחירה הבאה שלו תהיה שונה, כמו שאמרו פה.
חוץ מזה, לעניין הנבואות – נגיד כל יום אני לוקח אוטובוס מסוים לבסיס. אם מישהו יגיד שהוא נביא והוא יגיד לי שמחר אני אקח את האוטובוס הזה, אני אסע ברכבת רק בשביל העניין. אם הוא לא היה אומר לי את זה, באמת הייתי לוקח את האוטובוס.
כמו הרעיון שלמדוד מערכת מסוימת ישפיע על התוצאה בגלל שהמדידה תשפיע על המערכת, גם השאלה של יש/אין רצון חופשי היא פקטור שמשפיע על הבחירה הסופית. אם בן אדם יחשוב שהוא יכול לתרץ את מה שהוא עשה בזה שאין לו רצון חופשי, זה ישפיע על מה שהוא עושה. אם הוא חושב שיש לו רצון חופשי, הוא יפעל בצורה אחרת.