ומלבד זאת, car2go
לפעמים מוצא עצמו אדם עומד על עקרון בטעות. בתום לב הוא מבקש לעשות דבר מה מול תאגיד, נתקל בחוסר ההגינות התאגידי שכולנו מורגלים בו, ומחליט שלא להסתפק באנחה רמה, אלא לנקוט עמדה. לפתע פתאום, בלי שום סיבה נראית לעין – והרי העוולה שנתקל בה בוודאי אינה גדולה יותר מעשרות עוולות אחרות שנתקל בהן בעבר, נשך שפתיו ועבר לסדר היום – הופכת העוולה בה נתקל למשהו שעליו יקום או ייפול דבר. כזאת בדיוק קרה לי.
הסיפור מתחיל בזה שעזבתי את מקום עבודתי הקודם אצל הקונגלומרט המרושע, והתחלתי לעבוד אצל קונגלומרט אחר, הממוקם מספר דקות הליכה ממקום מרבצי. כיוון שעזבתי את מקום העבודה הקודם, החזרתי להם את הרכב שלקחתי בליסינג. כיוון שמקום העבודה החדש שלי ממוקם מספר דקות הליכה ממעוני הצנוע, לא לקחתי רכב ליסינג משם. חבל על הכסף. אך מה יעשה אדם שבכל זאת, מדי פעם זקוק לרכב כדי להגיע לביקור אצל הוריו במושב, או על מנת להתמודד עם בעיות לא מתוכננות שבהן עשוי הוא להזדקק לשינוע לא-ציבורי? עלצתי, אם כן, עקב האפשרות להירשם לשירות car2go, אותו שירות המציע ללקוחותיו מגוון רכבים חדשים ומתודלקים הרבה ברחבי גוש דן, אותם עליהם פשוט להזמין, לקחת ולהחזיר. תענוג. אולם עד מהרה נתקלתי בחוזה של car2go עם לקוחותיה, ועליצותי הייתה כלא הייתה, ותחתיה צץ עקרון, עליו החלטתי לעמוד.
החוזה ניתן בסוף תהליך ההרשמה, לאחר שהוזנו למערכת הפרטים. בסופו, בסעיף 9.7, מופיעה ההתניה הבאה:
בחתימתי על חוזה הצטרפות זה לשירותי CAR2GO אני מאשר בזאת קבלת מידע שיווקי, עדכונים ופרסומות בקשר עם השירותים מ-CAR2GO אשר ניתנים לי בהתאם לחוזה הצטרפות זה, וזאת באמצעות דוא"ל / SMS/ מכתב ובהתאם לפרטים אשר מסרתי לעיל.
ככה, בלי אפשרות לחמוק. אם רוצה אדם להיות לקוח של car2go, חייב אדם לאשר להם, מראש ולמפרע ולנצח נצחי נצחים באופן בלתי חוזר, לשלוח לו דואר שיווקי בלא פחות משלוש דרכי תקשורת – ביבשה, באינטרנטים ובטלפון. אין אפשרות לבחור שלא. ואי אפשר להתווכח עם דף PDF שעליך למלא ולשלוח. ורוב האנשים, הרי, מדפיסים, חותמים ושולחים. מי לעזאזל קורא את החוזה?
[...]
כדאי, אולי, להסביר, מה הבעיה עם הסעיף הזה. ראשית, אינני עו"ד, אבל אני יודע לקרוא, ונדמה לי – כפי שיתברר בהמשך, יש עורכי דין מכובדים שיחלקו עליי ובאופן לגמרי בלתי תלוי שכרם משולם להם על ידי car2go – שחוקיותו של הסעיף הזה, איך נאמר, מפוקפקת.
נתחיל מהקל: התיקון לסעיף 30 של חוק התקשורת, המכונה "חוק הספאם", אוסר על משלוח של חומר שיווקי בכל דרך זולת אם התקבלה הסכמת הנמען. כפי שמדגיש עו"ד אביב אילון בטור ב-ynet, הסכמה כזו צריכה להיות אקטיבית – כלומר, רוח החוק היא שהנמען צריך לפנות למפרסם ולבקש קבלת פרסומות, ולא להיפך. כמובן, הכנסה של סעיף כזה בסוף הסכם השירות אינה עולה בקנה אחד עם רוח החוק הזו. כאן מדובר במפורש במקרה בו המפרסם – הייתי רוצה לכתוב "פונה לנמען", אבל אפילו זה לא נכון – מכריח את הנמען לאשר קבלת פרסומות על מנת להיות לקוח.
נעבור לבינוני: כשזה מגיע להסכמה לקבלת דואר פרסומי, נהוגות שתי שיטות. השיטה האמריקנית המקובלת היא שיטת ה-Opt out: מותר לשלוח לך, אבל חייבת להיות לך דרך לבקש לצאת מהרשימה, כלומר, לא לקבל יותר חומר פרסומי מאותו השולח, ועל השולח לכבד זאת. למשל, יכול אזרח אמריקני לבקש (ובד"כ לשלם כמה מעות עבור הזכות) להצטרף לרשימה שמחזיקה ספקית הטלפון שלו, ומרגע שהצטרף אליה, שוב אסור לאף טלמרקטינג להתקשר אליו, תחת איום של קנסות כבדים. ידוע לי מאחת מעבודותיי הקודמות כי חברות טלמרקטינג אמריקאיות מקפידות לסנן את מאגר הטלפונים שלהן אל מול "הרשימה השחורה" של ספקיות הטלפון האמריקאיות אחת לחודש. מעבר לזה, אם הביע נמען את רצונו שחברה מסוימת לא תתקשר אליו יותר, עליה להסיר אותו מרשימותיה, ומייד. משום כך, חברות הטלמרקטינג האמריקאיות גם מסננות את מספרי הטלפון במאגריהן אל מול רשימה פנימית של אנשים כאלה. באופן תקופתי.
בישראל, החוק שונה, ונוהגת בו שיטת ה-Opt in. כאן, אסור לשלוח לאדם חומר פרסומי אלא אם הוא בחר באופן אקטיבי לקבל חומר כזה מהשולח. כלומר, לא "מותר אלא אם הנמען מבקש שלא", אלא "אסור אלא אם הנמען מבקש שכן".
אצל car2go נוהגת[1] שיטה אחרת: שיטת ה-Must in, לפיה בכדי להיות לקוח, על אדם לקבל דיוור שיווקי מ-car2go. ברור מדוע השיטה הזו עומדת בניגוד להוראות החוק, אני מקווה.
ונקנח בטענה המשפטית הקשה: שהסעיף הזה מהווה – קחו אוויר, זו קללה ארוכה – "תנאי מקפח בחוזה אחיד". ומה זה אומר?
חוזה אחיד הוא חוזה המוכן מראש עבור לקוחות, ואנו חותמים עליו מבלי לשאת ולתת על סעיפיו – הוא תקף לכלל הלקוחות של הארגון, באותו הנוסח. כזה הוא, למשל, חוזה ההצטרפות לחברה סלולרית, לבנק, לחברות התקשורת וכיו"ב. אנחנו חותמים על כאלה כל הזמן. ההבדל בין חוזה אחיד לחוזה אישי ברור: בחוזה אחיד, אין לרוב[2] משא ומתן על סעיפיו ומנסחו כופה אותו על לקוחותיו אם ברצונם להיות כאלה. זאת להבדיל מחוזה העסקה אישי, חוזה שכירות וכיו"ב, המושגים לאחר משא ומתן ומבטאים הסכמה בין הצדדים. ברור, אם כן, כי חוזה אחיד נותן יתרון למנסחיו על החותמים עליו ואינו מבטא הסכמה אמיתית בין הצדדים. לית מאן דפליג כי החוזה של חברת car2go עם הנרשמים לשירותיה הינו חוזה אחיד.
כדי להגן על האזרחים התמימים שאינם דוברי משפטית ולא עולה על דעתם לשאת ולתת על חוזים אלה, קבע המחוקק שורה של תנאים אשר קיומם בחוזה אחיד מקפח את החותמים ועל כן יכול בית משפט לבטלם. תנאים כאלה מכונים תנאי מקפח בחוזה אחיד. אלו הם, בגדול, התנאים הללו: תנאים המשחררים את ספק השירות מאחריו, תנאים המאפשרים לו לשנות חד צדדית את הוראות החוזה, תנאים שמאפשרים לספק לבטל או להשהות את החוזה, תנאים השוללים מהלקוח או מגבילים את זכותו העומדת לו לפי דין ותנאים המונעים מהלקוח גישה חופשית לערכאה שיפוטית.
עיקר ענייני כרגע בתנאי הרביעי, המנוסח כך בסעיף 4 ס"ק 6 לחוק החוזים האחידים:
תנאי השולל או המגביל זכות או תרופה העומדות ללקוח על פי דין, או המסייג באופן בלתי סביר זכות או תרופה העומדות ללקוח על פי דין, או המסייג באופן בלתי סביר זכות או תרופה העומדות לו מכוח החוזה, או המתנה אותן במתן הודעה בצורה או תוך זמן בלתי סבירים, או בדרישה בלתי סבירה אחרת
לפי דין עומדת לי הזכות לבחור שלא לקבל דואר שיווקי מאף ספק. למעשה, המשפט האחרון שגוי: לפי דין עומדת לי הזכות שלא לקבל דואר שיווקי מאף ספק אלא אם אבחר אחרת. התנאי בחוזה מגביל את זכותי הזו, שלא לומר שולל אותה. משום כך, אפשר שהוא עונה להגדרה של תנאי מקפח בחוזה אחיד, ועל כן איננו חוקי. בעניין זה צריך לקבוע בית הדין לחוזים.
[...]
אבל נעזוב לרגע את העניין המשפטי, מה לנו כי נוסיף פרנסה למשפטנים? ההתנהלות הזו, לפיה על מנת להיות לקוח עליי להיות גם מטרה לפרסומת, היא התנהלות לא מכבדת ולא ראויה. כשהיא נעשית במעמד חתימת החוזה ללקוח חדש, פירושה האחד הוא "תודה על הכסף, אנחנו דורשים שתשאיר לנו את הפתח להוציא ממך עוד ממנו". זו התנהלות לא הוגנת ולא הגונה – העניין הזה לא מוזכר בשום מקום בתהליך ההרשמה, רק בסעיף האחרון של החוזה שצריך להדפיס ולשלוח, ומי בכלל קורא את זה? אני לא הייתי קורא אלמלא השתעממתי. וחברה שנוהגת כך כלפי לקוחותיה – רואה בהם קהל שבוי לפרסומות ומסרבת להכיר בזכותם הבסיסית שלא להיות כאלה – הדבר אומר דרשני. מכל הסיבות הללו, צייצתי את הציוץ הזועם הבא:
תגידו, יד עו"ד בקהל שבא לו לקרוע את קאר2גו על זה שבחוזה האחיד שלהם הם מחייבים אותך לאשר קבלת ספאם מהם ללא אופט-אאוט?[3]
יש לציין שהציוץ שגוי מהיסוד: רק היועמ"ש או ארגון צרכנים רשאים להגיש בקשה לבית דין לחוזים לביטול תנאי מקפח בחוזה אחיד, אבל בעידנא תריתחא לא זכרתי זאת. בינתיים, התלבטתי ביני וביני מה לעשות – האם לוותר על שירותי הספאם של car2go ואגב כך גם על שירותי המכוניות שלהם, או שמא להדפיס את החוזה, למחוק את הסעיף, ולהוסיף תחתיו "יובהר, כי אין בחתימת הלקוח על חוזה זה משום מתן אישור למשלוח דיוור שיווקי" או משהו בנוסח, כפי שהציעה הזוגה. עוד אני מתלבט ושיחת הטלפון באה.
[...]
נציג של car2go היה מהצד השני של הקו. הוא רצה להבין, לדבריו, מדוע צייצתי את שצייצתי. הסברתי לו: אמרתי לו שראשית, חוקיותו של הסעיף הזה מוטלת בספק, ושנית, הגינותו מוטלת בספק, או ליתר דיוק, חוסר הגינותו אינו מוטל בספק. מתחילה, טען הנציג – שמו שמור במערכת מטעמי צנעת הפרט[4] – שהסעיף איננו מנוגד לחוק. "הנה", הוסיף, "כבר אחד אפס לי". שאלתי אותו אם הוא יודע מהו תנאי מקפח בחוזה אחיד. הוא ענה בשלילה. "אני לא עורך דין", גילה את אוזני.
ובליבי חשבתי שאינני שופט ואינני משפטן ואינני יודע אל-נכון האם בוודאות מדובר בסעיף שאיננו חוקי, וכל מה שיש לי זה רק הבנתי המעטה את החוק, ומסתבר שגם בן שיחי מצוי באותו מצב בדיוק, אלא שהוא מתבטא בבטחון רב וצובר לעצמו נקודות, משום מה.
אם כן, רצה הנציג לברר כיצד ניתן בכל זאת לצרפני לשירות. הסברתי לו שברצוני להיות מנוי לשירות מבלי שהדבר יחייב אותי לקבל מהם דואר פרסומי. מתחילה, ניסה לשכנע אותי הנציג שהסעיף לא עוסק בפרסומות, אלא במשלוח חשבוניות, אישורי הזמנות וכיו"ב, וגם קמפיינים ומבצעים שיש להם והם ירצו להביא לידיעתי. הסברתי לו שחשבוניות וכדומה אינם דואר פרסומי כהגדרתו בחוק. מנגד, קמפיינים ומבצעים כן, ואותם אינני מעוניין לקבל. אבל זה לטובתך, הקשה הנציג. כל מפרסם יכול לומר זאת, טענתי. כל מפרסם יכול לומר שהפרסומת שהוא שולח לי היא לטובתי, שהרי איך אוכל לדעת שבדיוק עכשיו הוא מוכר את מה שאני רוצה לקנות בחצי המחיר? והם כולם יצדקו, הוספתי, אלא שאני מבוגר מספיק כדי להכריע מה לטובתי ומה איננו לטובתי, ואני חושב שטובתי מנקיון תיבת הדוא"ל שלי מפרסומות גדולה עשרות מונים, וזו זכותי המלאה, זכות ש-car2go מבקשת ממני להגביל על מנת להיות לקוח שלה.
אז אל תתן לנו כתובת מייל, צהל הנציג. אם אינך רוצה להיות מדוור, אין קל מזאת: פשוט אל תתן לנו כתובת מייל. לא נוכל להציק לך.
ראשית, עניתי, אני חייב לתת לכם מייל. זה חלק מההרשמה. הנציג טען בתוקף שאין זה כך, ולי לא היה איך לבדוק באותה שעה, ועל כן כשהגעתי הביתה מיהרתי לבצע בדיקה. למזלי, זה בדיוק נכנס על מסך הלפטופ:
אכן, שגה הנציג – אני מקווה שבתום לב – מפני ששדה כתובת הדואר האלקטרוני בהחלט מסומן בכוכבית שפירושה, כפי שכתוב למעלה, שדה חובה. כמוהם גם כתובת המגורים ומספר הטלפון.
אולם באותה העת לא היה לי, כאמור, איך לבדוק את הנושא, אז עזבתי אותו לנפשו, והוספתי עוד שתי התנגדויות:
האחת, שגם-אם אני יכול שלא לתת להם כתובת מייל, כטענתו, אני חייב לתת להם מספר טלפון סלולרי[5] וכתובת מגורים. ואני לא מעוניין לקבל פרסומות לא במסרון ולא בדואר יבשה.
השניה, שבזמן שמאוד הייתי רוצה לקבל למייל שלי אישורי הזמנות וחשבוניות, ולשם כך אני צריך שיהיה להם המייל שלי, אין לי שום עניין לקבל אליו פרסומות. הפתרון שלך, אמרתי לו, איננו מספק.
הנציג ביקש ממני לשלוח לו מייל המכיל את כל פרטי טרונייתי, ולתת להם יומיים לבדוק את עצמם ולחזור אליי.
[...]
הנושא: בהמשך לשיחתנו הטלפונית.
[שם של נציג] שלום,
בהמשך לשיחתנו ולבקשתך להלן פירוט הבעיה שלי עם החוזה של חברת car2go.
1. החוזה המדובר דורש ממני לאשר בחתימתי קבלת דברי פרסומת מחברת car2go במייל, דואר ו/או הודעת טקסט, ללא אפשרות Opt-out, כלומר, בלי האפשרות שלא לקבל את דברי הפרסומת הללו.
2. חוקיותו של הסעיף הזה מוטלת בספק, וזאת משתי סיבות: ראשית, היות ומדובר בסעיף שמונע מהלקוח לפנות לקבלת סעד מבית המשפט עקב משלוח פרסומת בהתאם לתיקון מס' 40 לס' 30 לחוק התקשורת, מדובר בסעיף שאפשר שהינו תנאי מקפח בחוזה אחיד. שנית, אותו תיקון לחוק התקשורת קובע במפורש בסעיף ד' שלו שנמען רשאי לדרוש הפסקת משלוח דברי דואר פרסומת אף אם נתן להם הסכמתו בעבר, ועל המפרסם להיענות לבקשה זו. הסעיף הנ"ל מונע מהלקוח לדרוש זאת, וזאת משום שהוא יוצר התחייבות חוזית של הלקוח מולכם להוסיף ולהיות זמין לפרסום.
3. מעבר לספק שיש לי בדבר חוקיות הסעיף, אני חושב שהוא לא ראוי. לא ראוי שעל מנת לקבל שירות כלשהו יהיה עליי לתת הסכמה בלתי חוזרת לקבלת פרסומות בכל אמצעי תקשורת שהוא. לא ראוי שכך תתנהל חברה המתיימרת לתת שירות. בכל מקום אחר קבלת הפרסומות היא במתכונת של Opt-out והלקוח יכול לדרוש שלא לקבל דואר פרסומי. הדרישה הזו של car2go גורמת לי לחששות כבדים לגבי מידת ההגינות שהחברה מפגינה כלפי לקוחותיה.
4. הפתרון שהוצע לי בשיחת הטלפון עמך היה "אל תתן לנו מייל". ראשית, אין בכך פתרון מלא, מפני שאתם דורשים גם מספר טלפון וגם כתובת מגורים ואישור של משלוח פרסומות גם לאלה. שנית, אין שום סיבה שעל מנת לוותר על פרסומות וקמפיינים אאלץ לוותר גם על קבלת חשבונית לדואר ואישורי הזמנה, שאינם חומר פרסומי. אינכם יכולים להתנות שירות כלשהו (למשל, קבלת חשבוניות בדוא"ל) בהסכמה לקבלת פרסומות – חד וחלק.
לתשובתכם – ולשינוי הסעיף הדראקוני הזה בעיקר – אני ממתין.
[...]
לא המתנתי זמן רב. באותו הערב עוד צלצל אליי נציג אחר של car2go, ואמר כי הוא שם לב שטרם שלחתי את החוזה. אמרתי לו שיבדוק בתוך החברה שלו מה הסיבה לכך ושיעזוב אותי בשקט. מאוחר יותר באותו הערב קיבלתי מייל מהנציג הראשון. המייל הצהיר שני דברים: ראשית, כי נעשתה בדיקה מול המחלקה המשפטית של car2go והם אישרו שהחוזה חוקי. שנית, כי הנציג מאוד רוצה למצוא את עמק השווה מולי על מנת להפוך אותי לעוד לקוח מרוצה.
לעניין הראשון, אדקדק דיוק עניות אחד: עורכי הדין של החברה לא יכולים לקבוע שהחוזה חוקי – זו פריבילגיה של בית משפט – אלא לכל היותר לחוות דעתם שכך הוא. כפי שציינתי, אינני משפטן, אני רק אדם שיודע לקרוא, והייתי שמח אם בית המשפט היה עונה בכך, ואולי עוד אפנה למועצה לצרכנות על מנת שיגישו בקשה.
לעניין השני, עניתי לנציג כך:
לשאלתך, עמק השווה מבחינתי יהיה אפשרות לחתום על חוזה מולכם שאינו כולל את סעיף 9.7 בנוסחו הנוכחי ועל כן כפוף להוראות החוק בכל הנוגע למשלוח דואר פרסומי. במילים אחרות, אני לא מעוניין לקבל מכם דברי פרסומת בשום צורה, והחוזה שאנחנו חותמים עליו צריך לשקף את זה. אם אתם יכולים להחתים אותי על חוזה כזה, מה טוב. אם לא, נפרד כידידים ואני אצטרך לחשוב אם ברצוני לקחת אתכם לבית הדין ולו כדי להוכיח את צדקתי.
כך או כך, אני מודיע שבכוונתי לתת לדברים פומבי. ראוי שלקוחותיה ולקוחותיה הפוטנציאליים של car2go ידעו כמה חשוב לחברה להיות מסוגלת לעבור על התיקון לחוק התקשורת ולהציף את לקוחותיה בפרסומות.
[...]
אם כן, הכפפה נזרקה: נתתי ל-car2go את השאלה בלי שום גינונים: האם יכול לקוח הרוצה בכך לחתום על חוזה שאינו כולל הרשאה לשלוח לו דואר זבל. הם, מצדם, התמהמהו בתגובתם, ורק אחרי הצהריים ביום המחרת חזר אליי אותו הנציג:
נמרוד שלום
לצערי, אין אפשרות לשנות סעיפים בחוזה
במידה ותרצה להצטרף אלינו, אשמח מאוד
אני מאמין שברגע שתהיה חלק מהשירות שלנו, תבין את המשמעות של לקבל מאיתנו עידכונים
ההחלטה בידך
יום טוב
[שם של נציג]
אכן, car2go בחרה שלא לעשות זאת; היא בחרה לומר בגלוי ובאופן שאינו משתמע לשתי פנים שהיא אינה מעוניינת בלקוחות טובים ומשלמים אם הללו אינם מעוניינים לקבל ממנה דואר שיווקי. לרגע נדמה היה לי כי החברה שכחה כי היא בעסקי השכרת הרכב, לא השיווק הויראלי, אולם ל-car2go חשוב יותר השיווק מהמכירה, כך נראה.
מילה על התירוץ של אותו נציג, שטען כי "אין אפשרות לשנות סעיפים בחוזה". זה מנגן על הגישה של רובנו, בני התמותה הפשוטים שאינם משפטנים, לחוזים בכלל: שהכתוב בהם בוודאי נהגה מראש ובושל היטב על ידי מוחות משפטיים חריפים, וכל הוספה או גריעה של פסיק ישנו לחלוטין את מהותו. ובכן, לא היא. אמת, רצוי שניסוח חוזים יישאר בידיהם של אלה שהוסמכו לכך, אבל אין בכך כדי לקבוע כי הצדדים החתומים על החוזה מוכרחים לחתום עליו פי שהוא. חוזה מבטא הסכמה. אם אדם לא מסכים, וחותם על חוזה, הוא למעשה אומר שהוא כן מסכים. כל זה רק מפחד לשנות מילה שנכתבה בידי אדם?
אם כן, עניתי לאותו נציג כדברים הבאים:
[שם-של-נציג] שלום,
תשובתך אינה מקובלת. מדוע אין אפשרות לשינוי סעיפים בחוזה? האם החוזה של car2go ניתן משמיים? האין לכם מחלקה משפטית ענפה, עמוסה בשלל עורכי דין שיכולים בהחלט למחוק שורה אחת מהחוזה מבלי חשש? או שמא אין ל-car2go אפשרות לקבל לקוחות מבלי להספים אותם?
ויותר מזה: הוראות החוק הן שלקוח יכול לבחור בכל עת להפסיק לקבל דברי פרסומת ולהודיע על כך למפרסם. אתה רוצה להגיד לי שאם לקוח ידרוש שלא לקבל פרסומים מכם עוד, car2go תעבור על החוק כי אין באפשרותה לעשות כן?
בשלב זה של התקשורת בינינו אני אשמח לדעת ראשית, מה תפקידך בכוח – מעולם לא הצגת אותו – ושנית אבקש לדבר עם אחד הממונים על קשרי לקוחות בחברתכם. התעקשות החברה על הסעיף המפוקפק הזה נראית לי תמוהה, לכל הפחות.
[...]
את חלקם הראשון של הדברים כתבתי כי ראוי היה שהם ייכתבו. "החוזה שלנו הוא קבוע וסטנדרטי ואי אפשר לשנות אותו" כטיעון שמנמק מדוע על אחד הצדדים לקבל סעיפים שאינם מקובלים עליו זה טיעון חלש נורא, מקביל לחלוטין ל"כי ככה החלטנו"[6]. את חלקם השני של הדברים כתבתי כי לפתע הבנתי שלמעט שמו וכתובת האימייל שלו, והעובדה כי אינו עורך דין, הנציג לא חשף בפניי שום פרט על עצמו. לא מיהו, לא מהי דרגתו בארגון, לא מאיזה אגף הוא – כלום. ראשית, אל נוכח דרישתה של car2go לקבל לידיה את כל פרטיי האישיים ולעשות בהם שימוש לפי שיקול דעתה הבלעדי, זה נראה לי קצת יותר מדי אירוניה. שנית, כאדם פרטי המתנהל מול ארגון עומדת לי הזכות לדעת מה מקומו של האדם מולו אני מתנהל בארגון. כיצד עוד אוכל לדעת אם דבריו מייצגים את עמדת החברה, או שמא את עמדתו שלו? כיצד אוכל לבקש להתנהל מול מנהליו שלו, במידת הצורך, מבלי לדעת אפילו מה מידת הקשר שלו לארגון? ועוד – חוסר נכונותו להזדהות ביטא משהו שהחברה משדרת מעצם קיום הסעיף הזה: אנחנו לא מעוניינים לשרת לקוחות, אנחנו מעוניינים לקבל כסף.
ולבסוף, רציתי לתת ל-car2go הזדמנות לצאת גדולים ולחזור בהם, ולכן ביקשתי שייצרו איתי קשר מנהלי שירות הלקוחות שלהם, האמונים על מתן שירות ללקוחות ואשר לגביהם אני יודע אל-נכון כי הם מייצגים את החברה. אבל אותו נציג החליט, תחת זאת, ללמדני פרק בניו אייג'יזם תחת למלא את חובתו ולהזדהות:
נמרוד שלום
תפקידי הוא לעזור לך להבין האם השרות מתאים לך או לא
שם תואר כזה או אחר אינו ישנה את מי שאני ומי שאתה, טיפ לחיים!!!
האמן לי שאם אני מתכתב איתך, יש לזה סיבה
בכל מקרה, אלו חוקי החברה
אתה מוזמן להצטרף אלינו או שלא.
אף אחד לא יושב לך עם אקדח על הרכה[7]
אני חוזר וכותב שאני באופן אישי אשמח מאוד אם תחליט שכן כיוון שאני מבין ללבך
עם זאת, זכותם של בעלי החברה להחליט אם לשנות חוזה או לא
אין לך שום סיבה להתרעם על כך, זה לא רציני ולא מכבד את כל ההתנהלות שלך עד כה , שהיתה עניינית ביותר
כרגע אתה לא לקוח ולכן אין לך שום סיבה לדאוג ללקוחות שלנו
האמן לי שהם מרוצים מאוד ולכן אני רוצה שתצטרף
אני בטוח לחלוטין שגם אתה תהיה מרוצה
במידה ותרצה שיחזור אליך מישהו אחר אתה מוזמן לשלוח מייל ל-info@car2go.co.il
בכל מקרה שמחתי לנסות לעזור
יום טוב
[שם של נציג]
[...]
אז קיבלתי טיפ לחיים שמטרתו – הסוואת תפקידו של הנציג בארגון. קיבלתי גם הוכחה ש"אין אפשרות לשנות סעיפים בחוזה" פירושו "כי ככה החלטנו". נקודה מעניינת שלישית שעולה מהמייל הזה היא שלפתע, עיקר העניין הפך להיות החוזה – האם אפשר או אי אפשר לשנותו – ולא המהות, קרי: האם מותר ללקוח של car2go להיות לקוח שלהם בלי לקבל מהם דואר זבל. מעבר לזה, קיבלתי נזיפה על שאני מהין להתרעם על כך. זו שיטה: אנשים, כאמור, מפחדים מחוזים, ולכן להפוך את החוזה כעניין טכני ללב העניין זו שיטה יעילה. גם בקשתי שיחזרו אליי אנשים האמונים על שירות לקוחות ומוכנים להזדהות בתפקידם נפלה על אזניים ערלות. החלטתי לתת להם עוד צ'אנס, ולכן שלחתי:
[שם של נציג] שלום,
רוב תודות על הטיפ לחיים, אשתדל לזכור אותו. כמו גם את מעטה החשאיות שאתה עוטה סביב תפקידך, משום מה. הרי הטיפ שלי: כאשר אתה נמצא בתכתובת מתוקף תפקידך, ראוי שתציין מה הוא.
בקשתי נותרה לדבר עם אחד ממנהלי קשרי הלקוחות אצלכם. האם אפשר למלא בקשה זו?
יש לי בהחלט עניין להתרעם על חברה שמתעקשת על סעיף שחוקיותו מפוקפקת ומוסריותו לקויה.
תשובתו, הלוקה ביותר מקורטוב של חוצפה, הייתה:
נמרוד שלום
אני חושב שהייתי ברור במייל שלי
יש למטה כתובת של המייל של החברה
אתה יכול לבקש שם שיחזרו אליך מההנהלה
אני בטוח שיחזרו אליך במהרה
יום טוב
[שם של נציג]
[...]
מאוד רציתי שמוסר ההשכל של הסיפור יהיה זה שבת זוגי, בעוונותיה עורכת דין, מנסה ללמד אותי כבר זמן: שחוזה הוא בסיס למשא ומתן, ולא מילה כתובה משמים. מאוד רציתי להראות כיצד אדם אחד שמתעקש על עקרון יכול להגיע להסכמה הדדית מול קונגלומרט תאב בצע. מאוד רציתי ש-car2go ירימו את הכפפה: מתחילה, קיוויתי בסתר לבי שיראו באיוולתם וישנו את החוזה עבור כלל לקוחותיהם. לאחר מכן, קיוויתי שיאפשרו לי – וללקוחות אחרים המביעים בכל עניין – לחתום על חוזה מתוקן. אבל car2go עמדה בסירובה. הם אינם מעוניינים בלקוחות שאינם מעוניינים בפרסומות. כדאי לזכור זאת. כדאי לזכור כמה רחוק הגיעה car2go בהתעקשותה על הסעיף הזה, כדי להבין שהוא איננו מקרי. כדאי ללקוחות car2go ולאלה שרוצים להיות לדעת, כי החברה לא מתייחסת אליהם כאל לקוחות, אלא כאל קהל שבוי. וכיוון שישנו לפחות נציג אחד, מעט מחוצף, של car2go שבטוח שכל הלקוחות מרוצים מהסידור, כדאי ללקוחות car2go וללקוחות הפוטנציאליים לשלוח מייל או להרים טלפון לשירות הלקוחות שלהם, ולהבהיר בדיוק עד כמה אתם מרוצים מזה. תגידו שאני שלחתי אתכם.
[...]
באשר לי, בכוונתי לעשות את הדבר הבא: אני מתכוון לחתום על החוזה ולשלוח אותו למשרדי car2go, ולמחרת לשלוח מכתב הבהרה לפיו בשום מקרה אינני מאשר משלוח של חומר שיווקי באף דרך, לפי המותר לי לפי התיקון לחוק התקשורת:
הסכים הנמען לקבל דברי פרסומת לפי הוראות סעיף קטן (ב) או לא הודיע על סירובו לקבלם לפי הוראות סעיף קטן (ג), רשאי הוא, בכל עת, להודיע למפרסם על סירובו לקבל דברי פרסומת, דרך כלל או מסוג מסוים, ולחזור בו מהסכמתו, ככל שניתנה (בסעיף זה – הודעת סירוב); הודעת הסירוב לא תהיה כרוכה בתשלום, למעט עלות משלוח ההודעה; הודעת הסירוב תינתן בכתב או בדרך שבה שוגר דבר הפרסומת, לפי בחירת הנמען
להבנתי, הדבר אמור לשים אותם בפלונטר משפטי מעניין: אם יסרבו להכיר בהודעה וישלחו לי חומר שיווקי בטענה כי חתמתי על החוזה, שוב יהיה בלתי אפשרי מצדם לטעון כי החוזה אינו מגביל ואף שולל זכות המוקנית לי לפי כל דין. זו תהיה הלכה למעשה הודאה כי הסעיף הזה בחוזה שלהם איננו חוקי. מנגד, אם יקבלו את בקשתי, ולא ישלחו לי כל דואר שיווקי, הרי שנמצאה הדרך לעקוף את הסעיף הזה, והוא מיותר. אני מבטיח לדווח.
מייל עם הפוסט הזה יישלח לכתובת המייל של car2go בדרישה להעבירו להנהלת שירות הלקוחות. אם מישהו מ-car2go קורא כאן ומעוניין לרדת מהעץ – אתם מוזמנים ליצור קשר, בכתב בלבד. ואם אתם, קוראים יקרים, החלטתם לספר ל-car2go מה אתם חושבים על תאוות הספאם שלהם – ספרו לי בתגובות.
עדכון (26.1): נשלח מייל לשירות הלקוחות של car2go בצירוף הפוסט הזה. כמו כן, נשלחה תלונה למועצה הישראלית לצרכנות, בבקשה שיפנו לבית דין לחוזים לגבי החוזה הזה.
הערה מנהלתית: כמה תרומות רחבות לב התקבלו בכובע ההפוך, התודה לתורמים.








26 בינואר 2011 - 0:03
מהיכרותי עם העולם התאגידי מהצד שעיסוקו היה לענות לטלפונים ולשקר למען החברה ["לא, לא, ברור שהאיטיות שלך לא מאיתנו, אולי זה יפתר אם תקנה חבילת סו-אנד-סו בתוספת של 19.90 לחודש"], נראה לי שאתה יכול לצפות לאחד משתי תוצאות:
1. יכנעו ולא ישלחו לך פרסומות, במיטב המסורת של "שיטת מצליח"- תוקעים את כולם, ואם למישהו יש קורטוב של שכל, זעם וזמן פנוי להתרעם על זה מוותרים עליו מתוך הידיעה שהוא המיעוט שבמיעוט.
2. ילכו איתך ראש בראש, כמו שאמר לי מי שהיה הבוס שלי בזמנו באותו תאגיד עלום שם: "יש לנו קומה מלאה בעורכי דין שרק מחכים שמישהו יתנהג כמו חוכמולוג". אני חושש שהרפרס הפראצ'טי שנפלט לו במשפט הזה היה מקרי בלבד.
אופציה 1, מן הסתם, היא זו שאני מאחל לך.
26 בינואר 2011 - 2:18
ללא ספק עניין למועצה הישראלית לצרכנות. מהיכרותי עם הנפשות הפועלות שם, ישמחו להתלונן על העניין ולהגיש תלונה בשם הצרכנים באשר הם צרכנים למען שינוי החוזה. ובכלל, חוזים אחידים הם עניין שחביב על אנשי המועצה.
באופן כללי, אני חושב שהחברה צפויה להתנער מהתנהגותו של נציג השירות, ובצדק – אבל אין ספק שהסוגיה הייתה מעבר לתחום אחריותו ו/או התמחותו. אני מנחש שמדובר בנציג מכירות ולא בנציג שירות (מהסוג הידוע של חברות הסלולר). אלו האחרונים בקיאים יותר ברזי העברת לקוחות לאחראים ולהתמודדות עם תלונות שונות ומשונות, ועניינם בדר"כ להתיש אותך בנימוס עד שתחדל מרצות דבוק בעמדתך. אלו הראושונים, לעומתם, מעוניינים רק לדעת כיצד והאם ביכולתם לשכנעך להצטרף לשירות ויהי מה. הבעיה היא שעומד לרשותם סט מצומצם של כלים, בעיקרם הטבות בתנאי השירות ומחירו, לצורך שיכנוע שכזה. באם אתה אינך מגיב לתמריצים מהסוג הנ"ל, הופכים הנ"ל לחסרי אונים ובדר"כ מעדיפים שלא לבזבז עליך את זמנם היקר, שכן זמן הוא תמיד עניין יקר לבעליו.
26 בינואר 2011 - 7:58
לפני שבוע אני וארוסתי כמעט קנינו אוטו מאלבר, ובחוזה של מימון ישיר, זה שהיהנאמור להביא לנו את החלק החסר לנו בכסף, היה גם סעיף זה.
מה שאומר שיכול להיות שזה הופך להיות סעיף סטנדרטי
(החוזה לא נחתם מסיבות אחרות בסופו של דבר)
26 בינואר 2011 - 8:52
נסה ליצור קשר עם גדעון רייכר, טיפ לחיים :)
מאוד עזר לי במקרה דומה מול מכבי שירותי בריאות.
טור אחד שלו בעיתון הביא לכניעה מוחלטת של מכבי (אמנם רק במקרה שלי למיטב ידיעתי אך עדיין פתרון)
26 בינואר 2011 - 9:47
כל הכבוד, בהצלחה עם הטחנות.
תמשיך לעדכן.
כשלעצמי – חשבתי לאחרונה כמה נחמד יהיה להקים אתר שבו אפשר להתלונן או לשבח כל שירות או מוצר שנתקלת בהם, והתלונה או השבח יגיעו ליעדם. כלומר אם ארצה להתלונן על הנהג גס הרוח של קו מספר כך וכך באגד ירושלים, לא אצטרך לחפש איפה מגישים תלונה באתר של אגד וכו', פשוט מתלוננים שם וזה כבר מגיע אל הכתובת הנכונה.
ולגופו של סיפור – אם קאר טו גו לא משיבים בצורה מספיק עניינית, אתה תמיד יכול לרשום את המייל שלהם (ושל הנציג שענה לך) לקבלת עדכונים שוטפים בנושא ויאגרה, פורנו או כל דבר אחר שנראה לך מטריד.
(מה הם מתלוננים? הם תמיד יכולים לעשות אופט אאוט)
26 בינואר 2011 - 9:58
בהצלחה בהמשך, אני מקווה שהמועצה לצרכנות תעתר לפנייתך.
שיטתי לחמוק מדואר זבל היא להודיע משהו כמו:
"שליחת כל חומר פרסומי שיוצג על רכושי הפרטי כרוכה בתשלום (5$ לאימייל, 10$ לסימוס ו-15$ לתיבת הדואר, לא כולל מע"מ).
חשבונית תישלח לכתובת החברה או העוסק, אני רשאי לעדכן את המחירים מעת לעת ללא התראה מראש, ושליחת מסר פרסומי כלשהו מהווה הסכמה לאמור לעיל.
ניתן לקבל (בתשלום) רשימה מלאה של רכושי האישי (כולל חולצות, תחתונים וממחטות אף) עם אפשרויות פרסום נוספות".
קרה לי מספר פעמים שתגובה מעין זו הצליחה להוריד אותי מרשימות דיוור טרדניות במהירות וביעילות.
26 בינואר 2011 - 10:38
הסיבה לכך שכולנו מתעקשים על משהו זה עקרון ה'ואם כולם ירצו?'
נניח שמישהו צריך שיפתחו לו את הסופרמרקט דקה אחרי שסגרו, הוא כשלעצמו לא מהווה בעיה, במילא עד שכולם מקפלים את הסחורה ועוזבים יקח קצת זמן אבל הבעיה היא בתקדים שזה יוצר, כי אם נכניס אותו היום מחר יהיו עוד מאה חכמים שיעכבו אותנו עד אין סוף.
נניח שמישהו מתעקש לשנות סעיף בחוזה, אם נסכים הפעם אז כל אחד יחשוב שמותר לו וכל לקוח יהפוך לנודניק שלוקח שעות להחתים אותו על חוזה ושצריך לשנות בשבילו במיוחד כמה סעיפים ולהדפיס מחדש, מי צריך את הכאב ראש הזה?
וכך גם כשאתה צודק לגמרי ונותן השירות היה לא בסדר התגובה המיידית היא פאניקה מכל שינוי כי הלקוח הישראלי יעוט עליהם כמו ארבה ברגע שיראה שאפשר 'לא לצאת פראייר' עם הפעלת מספיק לחץ.
26 בינואר 2011 - 12:01
מצד אחד – כל הכבוד על המאבק המוצדק באטימות תאגידית מטופשת, שירות רע, וחוזים מופרכים. אין ספק שברמה העקרונית, הסעיף הזה בהחלט דורש את זה.
מצד שני – חייבת להודות שבפרקטיקה, הם דווקא לא ספאמרים מזעזעים. בדקתי אצלי באינבוקס, ולמעט ניוזלטר חודשי, שמפרסם בעיקר פיצ'רים חדשים ומבצעים, הם דווקא לא ממש מזיקים, וגם בהחלט אפשר לבטל שם את ההרשמה.
ומצד שני, העקרון. הוא מוצדק ומצדיק להפליא. אם לא אפילו דורש כאפה מצלצלת לכמה אנשים שם.
אגב, לא ברור לי איך, אבל קאר2גו מדגימים היטב, כל פעם מחדש (וגם בחווייה האישית שלי), איך משתמשים כהלכה במדיה חברתית כדי לאתר לקוחות לא מרוצים, ואז, ברגע ששירות הלקוחות עצמו נכנס לפעולה (להבדיל מיועצת המדיה החברתית החביבה שמפעילה להם את הטוויטר), להצליח לחרבן את העניין בצורה כמעט מושלמת.
26 בינואר 2011 - 12:01
@שרון: (אבוי. מצד אחד, מצד שני, מצד שני. כמה עילגת אני יכולה להיות?)
26 בינואר 2011 - 13:05
עכשיו יש קישור לחוזה מדף הבית. אך דף 'אודות' משום מה חסר.
האחראים הרשומים בחוזה:
2. חברת קאר2גו בע"מ, רח' אידלסון 13, ת"א, טל: 1700-706-700. ח.פ. 514145036. )להלן: "החברה"(
לבין: 3. שגריר מערכות בע"מ ח.פ. 511767832 . )להלן: "שגריר"(
לבין: 4. חברת סאן קאר השקעות בע"מ ח.פ. 510759582 . )להלן : "סאן קאר"(
מעניין לקבל שמות, אך גיליתי רק מקורות בתשלום.
26 בינואר 2011 - 19:17
שרון – עילגת כמו טוביה? :)
26 בינואר 2011 - 19:33
למה לא פשוט לסמן X על הסעיף, לכתוב לידו "אין לשלוח אלי כל דואר שיווקי דרך הדואר האלקטרוני, הטלפון או דואר רגיל" ולחתום ליד?
אם הם רושמים אותך לשירות למרות הסעיף, הרי שהם הסכימו לשינוי הסעיף. אם הם שולחים לך ספאם בכל זאת, אתה יכול לתבוע.
26 בינואר 2011 - 19:33
הכלל שלי תמיד אומר – תהפוך את הבעיה שלך לבעיה שלהם. כשאני נתקל בסעיף בעייתי בחוזה אני מקפיד למחוק אותו בעט ולנסח אותו מחדש בצורה שמבהירה את התנגדותי לסעיף המקורי. עכשיו, כשהחוזה חתום – זו בעיה שלהם מה לעשות איתו.
זו הגישה שלי בהרבה מקומות, בדיוק באותה מידה כשאני מעונין להתנתק מספק כלשהו (למשל הוט) אני לא מנסה בכלל לתפוס את הנציגי שימור לקוחות, פשוט שולח להם פקס עם בקשה להתנתק ומבקש לחסום את החיוב של האשראי בחברת האשראי – עכשיו, שהם ירדפו. יודע מה? מעולם לא רדפו
26 בינואר 2011 - 21:15
אם הם אכן לא ספאמרים איומים (אי לא יודע) ונוראים יכול להיות שמדובר בסעיף כסת"ח שפשוט מנוסח בצורה מטופשת. כלומר, הם לא היו בטוחים אם הניוזלטר נחשב כספאם או לא ובמקום לעשות את הדבר ההגיוני – להכניס סעיף שנוגע לניוזלטר ופרסומים דומים שלהם בלבד (וגם אז הדבר ההגון הוא לעשות את הסעיף אופציונלי) שמו סעיף גורף.
חוץ מזה איתך במאבקך הצודק.
26 בינואר 2011 - 21:29
בכמה אתה עושה לי זכות לקופי/פייסט של זה לשימוש איש?
26 בינואר 2011 - 22:13
@עמוס בן-ישראל: לא. זה לא משנה אם הם שולחים ניוזלטר פרסומי פעם בשנה או פעם ביום, מוקנית לי זכות חוקית לסרב לקבל אותו.
@ניצן: הבעיה היחידה עם זה היא שזה לא תופס. שינוי בכתב יד על חוזה אחיד דורש את חתימת שני הצדדים עליו.
26 בינואר 2011 - 22:14
@רינת: ראי תשובתי לניצן.
26 בינואר 2011 - 22:36
לפטריוט: מומלץ להעתיק ו/או לשכפל ו/או להפיץ
חוצמזה קיבלתי היום חוזה על חיבור לאינטרנט מבזק, מלא בתנאים שנציגת השירות לא סיפרה לי עליהם (דמי ניתוק של 563.99 ש"ח, למשל). בסוף החוזה היה רשום:
"לתשומת לבכם, הפרטים שמסרתם בעת ההצטרפות למבצע ישמשו לצורך משלוח דבר פרסומת מטעם בזק בדבר מבצעים, מסלולים, מוצרים ו/או שירותים באמצעות פקס, מערכת חיוג אוטומטי, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר. באפשרותכם להודיע לבזק על סירובכם לקבל דבר פרסומת דרך כלל או מסוג מסוים. במידה וכבר הודעתם בעבר, בעקבות הודעה מסוג זה, כי אינכם מעוניינים בקבלת דברי פרסומת, כל האמור בפסקה זו אינו רלוונטי."
התקשרתי 199 ואמרתי לנציגה שאם לא אמרתי בעבר אני רוצה לוודא שלא אקבל שום דבר פרסומי משום גורם בשום אמצעי. היא אמרה שאין בעיה, היא מעדכנת את המערכת.
מקרה שקרה. אין מוסר השכל.
27 בינואר 2011 - 19:06
@נמרוד אבישר:
קראו לו טוביה? אוי, מסכן. לא פלא שהוא כל כך דפוק.
27 בינואר 2011 - 19:18
@נמרוד אבישר:
אני חושב שהפתרון של ניצן מתבסס על בדיוק אותו עקרון שהם מנסים להפעיל. אתה מוסיף שינוי לחוזה ושולח להם. יש להם שתי אפשרויות: או לחתום עליו ולצרף אותך לשירות, או להרים לך טלפון ולהגיד "שמע, התנאים החדשים לא מקובלים עלינו, לא חותמים". אליבא דניצן, יש סיכוי לא רע שהם פשוט יחתמו, בין אם כי הם לא בדקו את השינויים, או שלא איכפת להם, כי זה פחות עבודה פשוט להסכים.
27 בינואר 2011 - 19:25
@שרון: לא, נו. התייחסתי לקטע מ"כנר על הגג". יו נואו, on one hand, on the other hand.
@אבנר: כן, רק שזה לא. כי אם הם לא חותמים *ליד השינוי*, הוא פשוט לא תופס.
27 בינואר 2011 - 23:08
וואו, בנאדם, איזה פוסט, איזה בלוג, איזה בנאדם…
איתך לגמרי אפילו אם הניוזלטר שלהם הוא בטוב טעם ורק אחת לחודש.
איפה היינו אם לא היו לנו עקרונות?
אם חברת CAR2GO קוראת את התגובה שלי, דעו שלא שמעתי אודותכם בעבר והיו בטוחים שכשאשמע שוב את השם CAR2GO, הפוסט הזה יקפוץ לי למוח וכנראה שאחלוק את תוכנו עם הנוכחים באותה סיטואציה (לכשתגיע).
אשמח להתעדכן.
בברכת לא עוד סירחון קפיטליסטי
איתי
28 בינואר 2011 - 2:17
מקרה אמיתי באותו תחום שקרה לי היום לפני שעות אחדות:
בשעה שמונה בערב קיבלתי מייל מחברה אינטרנטית שנקראת BUY2, שמברך אותי על הרישום לשירות השטות-כלשהי שלהם. למותר לציין שמעולם לא נרשמתי לאתר הזה. כעבור דקות ספורות (!!) כבר קיבלתי מהם מייל על המבצע המדהים החדש שלהם, עם הלינק המתבקש למקרה שאני רוצה להסיר את עצמי מרשימת התפוצה שלהם. כמובן שניגשתי מיד להסרה, שהיתה דווקא בסדר, ובסיומה נשאלתי מדוע אני מסירה את עצמי מהרשימה. מבין האפשרויות המעטות שניתנו לי לתשובה, היתה גם האפשרות "לא נרשמתי כלל לשירות".
הווה אומר – חברת BUY2 הנכבדה מודעת לכך שאנשים שלא נרשמו לשירות בכל זאת מקבלים מהם ספאם (מה שמנוגד כמובן לחוק), לא מדובר בתופעה איזוטרית, ועדיין, הם לא מוצאים לנכון לתקן את המעוות, רק לאפשר לך לבטל רישום שמעולם לא ביצעת.
28 בינואר 2011 - 10:36
@תמר, אנשים עושים לפעמים טעויות בהקלדה, כמויות המיילים שאני מקבל רק כי יש עוד אנשים שהשם שלהם הוא ניצן והשם משפחה שלהם מתחיל בב' היא לא קטנה בכלל. יפה מאוד שביי2 טרחו לשים אפשרות שכזו, אני רוצה לספר לך שפעם מישהי נרשמה לאחד מאתרי ההכרויות הגדולים עם המייל שלי ועד שלא מצאתי את הטלפון של השירות לקוחות שלהם פשוט לא הצלחתי להסיר את עצמי.
29 בינואר 2011 - 10:26
בקיצור, הכל מוביל אותנו לשאלה רטורית אחת…
צריך טרמפ?
29 בינואר 2011 - 10:31
שלום נמרוד.
אני מבקר לראשונה פה. נהניתי מאוד לקרוא, מעריך מאוד את עקרונותיך ומאבקך.
בדומה לך, גם אני מתעקש לבחון באופן שוטף באור ביקורתי התנהלותם של ארגונים, תאגידים ופרטים בהם מול הלקוח ובפרט, מולי.
ישר כוח!
ש.
29 בינואר 2011 - 11:58
הפלונטר שהכנסת אותם אליו ראוי להערכה. מעניין לראות מה ייצא מזה בסוף (ואם זה יגיע לתקשורת בדרך כלשהי).
אם הייתי במצבך כנראה שהייתי עושה את מה שעשית למעט החתימה על החוזה, כי אני לא חושב שהייתי רוצה לעשות עסקים או להשתמש בשירותיהן של חברות שמדברות עם לקוחותיהן כמו שהנציג דיבר איתך.
בהצלחה
29 בינואר 2011 - 12:52
כל העניין זה כתב יד? אם השינוי מתבצע בדפוס זה יתפוס? אין מגבלה טכנית כמובן.
29 בינואר 2011 - 14:19
לא, העניין הוא ביצוע שינוי בחוזה אחיד. שינוי כזה דורש את חתימת בית העסק לידו.
29 בינואר 2011 - 23:27
תיקון קטן:
"למשל, יכול אזרח אמריקני לבקש (ובד"כ לשלם כמה מעות עבור הזכות) להצטרף לרשימה שמחזיקה ספקית הטלפון שלו, ומרגע שהצטרף אליה, שוב אסור לאף טלמרקטינג להתקשר אליו, תחת איום של קנסות כבדים"
השירות אינו עולה כסף כלל (ואתה כמובן לא צריך להיות אזרח) ומספר הטלפון נשאר ברשימה לנצח. כמו כן הרשימה אינה במאגר של ספקית הטלפון אלא במאגר ארצי שמנוהל ע"י הממשלה.
יש כמה יוצאים מן הכלל. ברמת העקרון עמותות צדקה וארגונים פוליטיים פטורים.
כמו כן, לחברה שאיתה הנך מקיים איזשהו קשר עסקי יכולה להתקשר אליך ע"מ לפרסם מוצר זה או אחר שלה (זה קורה בעיקר עם חברות אשראי) ללא חשש.
לפרטים ראה:
http://www.ftc.gov/bcp/edu/pubs/consumer/alerts/alt107.shtm
2 בפברואר 2011 - 10:14
אני לקוח של CAR2GO כבר יותר משנה. באמת מתקבלים ניוזלטרס אחת לחודש בערך, אבל יש אפשרות טו אופט אאוט (לינק הסרה ב-esponder.co.il).
השאלה למה הסעיף נמצא שם מלחתחילה עומדת בעינה. אבל לדעתי לא הסעיף הספציפי מהווה בעיה אלא עצם שינוי החוזה. פשוט אין דרך, או נכון יותר, אין דרך כלכלית, לשמור גרסה שונה של חוזה לכל לקוח. CAR2GO היא מזן חברות הזנב הארוך – חברות שלמדו לצמצם למינימום את עלויות התפעול פר לקוח ולהרוויח מעט מהרבה לקוחות. אז אין קלסר "נמרוד אבישר" בו מתוייגת התכתובת הענפה שלך לצד החוזה האישי שנתפר למידותך ע"י המחלקה המשפטית. מה שיש במקום זה צ'ק בוקס "אני מאשר" באתר אינטרנט.
הבחור איתו התכתבת – שלדעתי אגב, היה מנומס וענייני מהממוצע בשירותי לקוחות – פשוט לא יכול לתת לך את מבוקשך כי הכמה עשרות שקלים שלך לא יכולים להצדיק זמן של עורך דין ולא תשתית לשמירת חוזים אישיים.
המעניין בכל הסיפור הוא שבדיוק בגלל זה אתה רוצה כלכך (ולמרות הכל בחרת) להצטרף אליהם – בגלל שהם מצאו את הדרך לתת לך במחיר סביר רכב עם חניה ליד הבית בכמה קליקים.
2 בפברואר 2011 - 19:16
א. לקאר2גו יש, לפי עדותו של הנציג, מחלקה משפטית. הם לא צריכים לשלם שכר טרחה.
ב. אם הם מתייקים את כל החוזים, אז כל החוזים מתוייקים וניתנים לשליפה.
ג. אין שום סיבה שאי אפשר יהיה לתייק חוזה שחסר בו סעיף באותו המקום שמתייקים חוזים עם הסעיף. זה לא נייר אחר. שום סיבה.
ד. כיוון שכך, גם "גרסה שונה של חוזה לכל לקוח" – קצת הליכה אד אבסורדום, לא? כאילו, אם יש הרבה לקוחות שדורשים את אותו שינוי, יותר קל וחסכוני לעשות אותו לכולם – לא צריכה להיות בלתי אפשרית כלכלית, לא לביצוע ע"י עורכי הדין שממילא נמצאים שם ולא לתיוק.
ה. קאר2גו מרוויחה הרבה מהרבה לקוחות. לא הייתי דואג להם לשניה. העלות השוטפת של הנסיעה שלך לסופר קטנה משמעותית ממה שהם לוקחים ממך, וכל מי שאי פעם היה בעל רכב יאמר לך זאת.
ו. לשגריר מערכות וסאן קאר השקעות אני לא דואג.
ז. בתור מי שעוסק ב-BI למחייתו, הטענה שחברות לא יכולות לשמור כמויות אדירות של מידע פר לקוח בעיקר מצחיקה אותי. אין לך מושג כמה מידע אישי פר לקוח חברות שנראות לך קטנטנות מחזיקות.
ח. עוד יותר, הטענה הזו מצחיקה אל נוכח העובדה שקאר2גו דורשת שתספק לה – וכמובן, שומרת – כמויות אדירות של מידע פר לקוח. לא רק מידע אישי, אלא גם איזה רכב הוא לקח מתי ומאיפה ולכמה זמן, מידע שמגיע ממקורות שונים. לא, אין לך מה לדאוג, תשתית מערכות המידע של קאר2גו היא לא אקסל, אני מבטיח לך. בשביל האופרציה שלהם הם מוכרחים מערכת מידע חזקה.
ט. אין צ'ק בוקס. אילו היה צ'ק בוקס, לא היינו בסיפור הזה. אבל החוזה הוא פידיאף, ובפידיאף אין צ'קבוקסים.
י. לגבי "כמה עשרות שקלים", אם אני לוקח רכב פעם בשבועיים לבקר לחמש שעות את ההורים שגרים ליד ירושלים, אני משלם משהו כמו שש מאות שקל בחודש. הייתי מכסה שכ"ט עו"ד חיצוני תוך חודש.
יא. נציג שירות שפנה אליי מיוזמתו, סירב לומר לי מה תפקידו וסירב להעביר אותי לדבר עם מנהל אצלו – לא, אני לא חושב שהוא היה מנומס וענייני מהממוצע. להיפך, אפילו.
יב. לא הצטרפתי, בינתיים. פניתי לעמותה לצרכנות ע"מ שיעשו מה שהם צריכים לעשות, ובינתיים אני משלם לאגד.
יב. המשפט האחרון שלך נשמע כמו פרסומת. קח לתשומת ליבך.
3 בפברואר 2011 - 1:46
א. זה שיש מחלקה משפטית ממש לא הופך את הזמן שלה לחינם.
ב. התיוק עצמו הוא לא הבעיה. הבעיה היא למשל המו"מ שאתה כל כך מאוכזב שלא ניהלו איתך, או העובדה שנוצרים סוגים שונים של לקוחות.
ג. ראה ב.
ד. לא בטוח שהבנתי את ד.. בכל אופן, גם אם נראה לך שכולם ירצו ויתעקשו בדיוק על אותה הדרישה שלך, אני בטוח שיהיו גם מי שיבקשו שינויים אחרים.
ה. אם גם המחיר לא נראה לך אז למה אתה טורח?
ו. מה זה ה"לא דואג" הזה? רטינה כללית נגד חברות גדולות? הרי לא טענתי שהם לא מזמינים אותך למרתון משא ומתן אל תוך הלילה בגלל שאין להם כסף. להיפך – הם לא עושים זאת כי זה לא כלכלי ובדיוק בגלל זה יש להם כסף (אלא אם הפוסט הזה ימוטט אותם).
ז. בתור מי שעוסק ב-BI למחייתו, אתה אמור להבין שאיחסון המידע הוא ממש לא העניין פה. תהליכים עסקיים שונים שנובעים מחוזים שונים זה כבר עניין הרבה יותר מסובך. לנמרוד אסור לשלוח סמסים, לדני יש הנחה בחורף, יוסי לא יחוייב דמי הזמנה טלפונית כי הוא עיוור ולא יכול להזמין באתר. לאחסן את זה קל, לנהל את זה פחות.
ט. לא ידעתי, טעות שלי.
י. אולי היית מכסה את העו"ד, אבל לא בטוח שהיה נשאר לך כסף לאוטו, ביטוח, מוסך, נקיון, דלק, חניה, משכורות, משרדים וכו. ואפילו אם היה נשאר, זה ממש לא רלוונטי (ראה ו')
יא. סירב לומר מה תפקידו ולהעביר אותך למנהל. נו שויין. תמיד מצחיקה אותי הגישה הזאת שמצד אחד מתעבת את העולם התאגידי ומצד שני מפנימה עד כאב את ערכיו. מין שילוב מוזר של לקוח ישראלי שדורש שירות אמריקאי או לפחות כזה כמו בסרטים מאמריקה. ממש חוצפה וחוסר כבוד להיררכיה הארגונית, לא להעביר אותך למנהל. הפנמת הערכים הזאת כל כך עמוקה, שכשאומרים ללקוח הישראלי (בדרך כלל אחרי שהתיש והעליב מספר נותני שירות) – "או.קי, לא תודה, כנראה אנחנו לא מתאימים לך" – או אז הוא מתחרפן באמת.
יב. כתבת שאתה מתכוון להצטרף (ואז להדהים אותם במכתב..)
יג. לקחתי לתשומת ליבי.
תשמע, קראתי עכשיו את התגובה שלי, ואני מרגיש שהיא קצת חריפה וקנטרנית מדי. אני משאיר בכל זאת אבל מסייג – בסך הכל, מאבקון ראוי לא פחות מכאלה שהיו לי לא פעם עם אורנג' ועם בזק וכו'. כמו שאמרת, כולנו יוצאים כל כמה זמן למלחמה כזאת, משוכנעים בצדקתנו ומאוד רוצים לנצח. יש פה אגו לפחות כמו עקרונות אבל איפה אין? בהצלחה.
11 בפברואר 2011 - 1:49
א. קיומה של מחלקה משפטית הופך את עניין החוזים בכלל לבעל עלות כספית נמוכה יחסית.
ב. המו"מ דווקא נוהל, וביזמתם. כך שזה לא יכול להיות העניין. גם סוגים שונים של לקוחות יש לקאר2גו, ובעצם גם לכל חברה אחרת. קאר2גו מסוגלת לעקוב אחרי תדלוקים ושטיפות של עשרות רכבים ולתגמל בהתאם את הנהגים שביצעו אותם, כמו גם לקנוס את אלו שלא. היכולת שלה לעקוב אחרי נהג ספציפי מוכחת.
ד. וזה בסדר גמור. וזה אפילו בסדר גמור שקאר2גו תגדיר מראש מהם הדברים שהיא מוכנה להתגמש עליהם ומה לא. ואפילו – הו, לא, זה ממש דורש תכנון מראש – היא יכולה להוציא מספר חוזים כמספר הפרמוטציות של הדברים שהיא מוכנה להתגמש עליהם. בשני דגשים: האחד הוא שהיא חייבת לשמור חוק, מה שהיא לא עושה, והשני הוא שחברה צריכה להיות קשובה ללקוחותיה, ולפעול באופן נבון מולם. אם לקוח מבקש לעשות שינוי שאינו טומן בחובו נזק כלכלי לחברה אבל יכריע את הכף בין לקוח שחותם ללקוח שמוותר, זה יהיה bad business לא לעשות כן רק כי "יש חוזה והוא אחד ועליון על הכול". שאל פעם עורך דין מה דעתו על הגישה הזו.
ה. אם באת להכניס לי מילים לפה אז למה אתה טורח, פשוט נהל את הדיאלוג לבד. לא אמרתי שהמחיר (ש-הפלא ופלא – אינו אחיד לכל לקוח. הוא לא, לקוחות לא אחידים, איך חברה במאה ה-21 תוכל להתמודד עם זה?!) לא נראה לי. אמרתי שבזמן שאתה דואג לכדאיות הכלכלית של קאר2גו, לחברה יש שולי רווח גבוהים מאוד שמאפשרים לה, אם תרצה בכך, להצליח לצרף גם את אלה שאשכרה קוראים את מה שהם חותמים עליו. זה, בתגובה לטענה שלך, שאיננה נכונה, לפיה קאר2גו פועלים על שולי רווח נמוכים ומהווים חברת "זנב ארוך".
ו. אתה צודק. עסקים שהיו מוכנים להתגמש כדי לצרף לקוחות חדשים הם עסקים שלא שורדים. הסיבה שקאר2גו היא רווחית היא רק, ואך ורק, כי קאר2גו לא מוכנה לתת אופט-אאוט לקבלת פרסומות בעת חתימת חוזה, או לבצע חריגות אחרות. החוזה של קאר2גו מייצג נוסחה שחושבה על ידי טובי האנליסטים למיקסום של רווח מלקוחות, וכל חריגה ממנו תביא בוודאות למיטוטה של החברה. אם אתה ברצינות עומד מאחורי העמדה הזו, חזקה עליי שאחד מהשניים נכון לגביך – או שאתה מגיב מטעם, או שאתה פתי הקונה כל לוקש שמוכרים לו. תתעורר, חלק מהחברות הכי מצליחות במשק הישראלי הן כאלה שמתנפלות על כל לקוח.
ז. בתור מי שעוסק ב-BI למחייתו אני יודע בדיוק עד כמה פשוט לנהל מערכת שמארגנת תהליכים שכאלה. יש מוצרי מדף זולים למדי שיודעים לעשות את זה מעולה. לכן, כל חברה שמשרתת לקוחות מסוגלת לקבוע בקלות למי אסור לשלוח הודעות סמס – כפי שהיא נדרשת להיות מסוגלת בחוק – מי זכאי להנחה ומתי בתור פיצוי של מה ולמה, מי פטור מתשלומים שונים ומי חייב בהם. אני לא יכול להעלות על דעתי חברה אחת שאינה מסוגלת לעשות זאת. לקאר2גו יכולת מוכחת לעשות זאת. זאת ועוד, אם קאר2גו אינה מסוגלת שלא לשלוח לי מיילים פרסומיים, היא עוברת על הוראות החוק. אם היא מסוגלת, מה נפקא מינא אם הם עושים זאת עקב הוראת ביטול או מראש בעת חתימת החוזה?
ט. לא ידעת, כלומר לא קראת, כי זה כתוב. העיקר להגיב. אגב, לא מזמן קיבלתי כרטיס אשראי עם שליח עד הבית. בחוזה שלהם, שראיתי לראשונה במעמד קבלת הכרטיס, הופיע סעיף לגבי דואר פרסומי, ולידו קו תחתון והמשפט – אם אינך רוצה לקבל דואר שיווקי, אל תחתום כאן. כך שומרים על הוראות החוק ויוצרים ברירה. אבל לקאר2גו אין.
י. כמו שאמרתי קודם, שולי הרווח של קאר2גו גבוהים משנדמה לך.
יא. אני מפנים את ערכי העולם התאגידי?! אני?! אתה הוא זה שבטוח שאם התאגיד לא יהנה מחופש מוחלט מול לקוחותיו אז הוא ודאי יקרוס אל הקרקע. לא, חביבי, זה אתה. אני, לעומת זאת, מפנים את כאב את תפקידי כצרכן – אולי הדבר שהכי מפחיד תאגידים כאלה, ובצדק, ובהתנגדותך לו אתה חושף שוב עד כמה ערכי העולם התאגידי הם ערכיך שלך – ואת זכויותיי כצרכן. בין השאר, כשפונה אליי אדם כנציג של חברה עומדת לי הזכות לקבל לידיי את תפקידו כמו גם להתלונן לסמכות שמעליו. הוא לא אדם פרטי, הוא מייצג חברה, ועליו להזדהות בפניי כמי שמייצג חברה. זה לא "חוסר כבוד להיררכיה" או כל שטות כזו. זה חוסר כבוד וזלזול כלפי הצרכן. אני גם מאושר שהסקת ממני על "הצרכן הישראלי" – לו יותר צרכנים ישראלים היו כמוני, יותר עסקים ישראלים היו הוגנים ללקוחותיהם. אבל בסדר, אתה עומד ומתלונן על הצרכן הישראלי, ואני הוא זה שהפנים את ערכי התאגידים.
בקיצור, יאללה יאללה. רק רובוט חסר בינה יצדיק דבר שנראה כמו עבירה על החוק ב"טוב, זה תאגיד, הוא צריך להישאר רווחי, אל תהיה צרכן שתובע זכויות כי אז כל התאגידים ימותו".
יא.
15 בפברואר 2011 - 22:21
אוי, כמה מרגיז!
טוב שנתקלתי בזה, אני חושבת שיש לי חברים להזהיר.
18 בפברואר 2011 - 21:01
הפוסט פורסם ב-25 לינואר. בינתיים מאז היו קצת שינויים גיאו-פוליטיים כאן באיזור, שחלק גדול בהם התחיל באותו היום.
אבל מאז אין פוסטים!
העם דורש פוסטים!
(לפחות אני, בכל אופן. ואני מבקש יפה, בעצם – לא דורש חלילה)
19 בפברואר 2011 - 1:49
פלג, איזה מזל, אם כן, שאני לא עובד אצל העם
19 בפברואר 2011 - 16:44
נו, זה נאמר בגישה חיובית – הפוסטים שלך טובים, ואני בטוח שיש לך דברים מעניינים להגיד על ההתרחשויות לאחרונה. או בכלל, על כל דבר.
2 במרץ 2011 - 1:21
אבל נמרוד, אתה בעצמך פתחת וסיפרת שכל התקשורת איתם החלה מתגובה שלהם לציוץ שלך. אם הם עוקבים אחרי ציוצים (לא, ממש אין להם את היכולת והכוח לשמור כמויות מידע על הלקוחות השונים. ממש לא) אז על אחת כמה וכמה אחרי פוסטים שקוראים בשמם. איך יכול להיות ספק בכלל שה"אסף" הוא לא מטעמם?
5 במרץ 2011 - 22:56
אני לקוחה של קאר טו גו ומיימי לא קיבלתי מהם פירסומת למוצר אחר ומלבד חשבוניות או משהו שביקשתי מהם למעשה מעולם לא קיבלתי מהם דוא"ל
מכתב ובו הזמנה לצרף חברים תמורת הזכות לזכות בטיסה לברלין עף לסל למיחזור נייר
אבל אני חייבת לציין שבסך הכל הם מרגישים לי מאוד הוגנים ונעימים ובפעם שהייתה טעות לרעתי הם תיקנו אותה בלי שום ויכוח ובאיחולי כל טוב
6 במרץ 2011 - 3:24
אמממ… ואם, נגיד, אתה טועה בפרשנותך לחוק – ונניח, איכשהו, שלא ימצא פסול בחוזה של החברה אליה נטפלת (אין מילה אחרת להתנהגות כזו, הרי אתה אפילו לא לקוח שלהם) – ונגיד, אולי, שתצליח להזיק לעסקיהם איכשהו (כן, אתה בכלל לא מתכוון לזה. ברור) – ואז הם יתבעו אותך.
יכול להיות מצחיק אש, לא?
6 במרץ 2011 - 7:46
@מודרניסט:
Bring it.
7 במרץ 2011 - 16:29
@נמרוד אבישר: אני? (: מה פתאום. מה לי ולחברה הזו, או לחברות בכלל? סתם משעשע אותי לחשוב מה יקרה אם גופים עסקיים יתחילו להגיב בברוטאליות הראויה נגד אקטיביזם-רשת מהסוג הזה מצד מי שאפילו אינו עומד עמם בקשרים עסקיים. מאידך, אני מניח שאם אינם עושים כן, המסקנה היא שלא נגרם להם נזק רב מדי…
7 במרץ 2011 - 17:55
אין סיבה להגיב בברוטליות, בטח שלא לתבוע. בסך הכל מקרה של התלהבות וטרחנות יתר.
7 במרץ 2011 - 19:07
@מודרניסט: כמה טוב שהעולם איננו בוליאני – אפילו אם אני טועה בפרשנות המשפטית שלי – לפחות לפי שלושת עורכי הדין שהתייעצתי עמם, אני לא – עדיין אין להם כל עילה לתביעה. אין מילה בפוסט הזה שלא נופלת תחת אמירת אמת או כהבעת דעה, ושתי אלה אינן לשון הרע כהגדרתו בחוק.
28 באפריל 2011 - 8:48
עושה רושם שמנהרות הכרמל עושים שטיק דומה. אחרי סיום הליך ההרשמה (הלא טריוויאלי) שלהם אתה צריך לסמן וי בשתי תיבות "קיבלתי את התנאים", שבאחת מהן התנאי הוא משהו בסגנון "אני מסכים לתנאים המשפטיים *וגם* לקבלת דיוור ישיר". כמובן שאם התיבה לא מסומנת אי אפשר להמשיך.
חצופים ימח שמם וכו'.
18 במאי 2011 - 18:20
יש חדש נמרוד?
וגם מעניין אם יש חדש לגבי מה שגדי כתב מעליי על מנהרות הכרמל. (מנהרות הכרמל וכביש 6 קשורים,לא? אולי בכביש 6 זה גם ככה?)
2 במרץ 2012 - 18:00
הי תומר -
רכבי car 2 go לרוב חונים בחניות של בתים.
רוב החניות אלו אינם חוקיות קרי אין kvo היתרו.
car 2go מסתתרת אחרי חוזה עם "בעלי " החניות וכי מעבירה להם את כל אחריות על חוקיות חניות אלו.
גם כי איני עו"ד, אני לא חושב שזה חוקי, מדובר בכמות כזו גדולה של חניות וחברת car 2 go תתקשה לטעון כי אינה ידעת כי חניות אלו אינם חוקיות.
6 במאי 2012 - 22:10
סתם לידיעתך -
פניתי היום ל-car2go וביקשתי שישלחו לי חוזה להצטרפות. בחוזה שהם שלחו הופיע הסעיף שציטטת, אך בצירוף הסתייגות:
"בחתימתי על חוזה הצטרפות זה לשירותי CAR2GOאני מאשר בזאת קבלת מידע שיווקי, עדכונים ופרסומות בקשר עם השירותים מ- CAR2GOאשר ניתנים לי בהתאם לחוזה
הצטרפות זה, וזאת באמצעות דוא"ל / /SMSמכתב ובהתאם לפרטים אשר מסרתי לעיל. ידוע לי, כי בכל שלב אוכל לבקש מ- car2goלהפסיק לשלוח לי את המידע הנ"ל."
יכול להיות שהם תיקנו את הסעיף בעקבות הפוסט שלך? אם כן, כל הכבוד לך. :)
עדיין לא ניתן לסמן בחוזה אי-הסכמה על הסעיף הזה, אלא, מתברר, רק לפנות אליהם לאחר מכן כדי לבטל את ההסכמה (בהנחה שאכן אפשר כפי שכתוב. לא ניסיתי). לא ברור לי מה הרעיון.
29 ביולי 2012 - 13:11
הסיפור ידוע. אני המנע מלהגזים. ככה זה ששירות לקוחות לא חוזר אלייך ואתה בנית על אלטרנטיבה לאוטו…
לצערי מנהל המכירות של החברה לוקה בחסר ולא ילמד לעולם.
כך גם אחד מהבעלים של החברה… שממציא תירוצים שהחברה בהפסדים לכן הוא מסרב לתת פיצוי הוגן.(באמת שמדובר על פחות ממאתיים שקל אם בכלל) על עגמת נפש והטעייה וסתימת פיות בהטבה מגוכחת.
את האמת. חיפשתי הטבה.אך לאחר מכן שפתאום אמרו לי שאינה קיימת בכלל. זה עוד יותר הרתיח אותי.
וזה שלא חזרו אליי אחרי שהבטיחו. זה עלוב
לאחר מכן במרכאות הרגשתי שעשו לי טובה שמציעים לי בכלל הטבה כדי שהרגיש טוב. אבל בעקרון,ניפנפו אותי כאילו הייתי לקוח של איזה חברת פלאפון.
כן כן. תמשיכו לעבוד כמו קומונה… זה מה יש ואתם עוד מתגאים בזה.
4 בפברואר 2013 - 22:43
גם אני נעקצתי על ידיהם. עשיתי מינוי לחודש ינואר והשתמשתי בשירות שהיה בסדר גמור. להפתעתי בחודש פברואר מופיע חיוב על 1000 ש"ח מינוי חודשי. כמובן שלא ביקשתי לחדש את המינוי. כתבתי להם שחלה טעות ואני מבקש לבטל את המינוי החודשי שלא ביקשתי ולהחזיר לי את הכסף שהוצא מכיסי ללא הסכמתי. אז החלה המסכת עם נציג קשרי הלקוחות שמסביר לי שזה באחריותי לבטל מינוי שלא ביקשתי. שורה תחתונה מבחינתם: חתמת על חוזה ובחוזה כתוב שאתה צריך להודיע על ביטול בסוף החודש (אפילו שחתמתי לחודש אחד בלבד). כמובן שלא הביאו זאת לידיעתי מראש. המערכת אוטומטית ואתה מחוייב לחודש הבא. חברה שמתיימרת לתת שרות מחייבת את כרטיס האשראי שלי 1000 ש"ח ללא הסכמתי. ברור שהם לא ישרדו כך, אני חושש שעד שבית המשפט יכריח אותם לפצות אותי הם יפשטו את הרגל…