ונתנה תוקף
בתגובות לפוסט הקודם, אלעד טען כנגד איימי שהטיעונים שלה אינם תקפים. אחרי שתיקנתי אותו, נזכרתי שבעצם פעם, בראשית ימיה של הבלוגיקה בבלוגלי, רציתי להעביר כאן כמה מושגי יסוד בלוגיקה. אז הנה, ההזדמנות נפלה בחיקי סוף סוף. הפוסט הזה יעסוק בתקפות של טיעונים, ובכמה מושגי יסוד – וקצת בפילוסופיה של הלוגיקה.
טענה או טיעון?
אחת הטעויות הנפוצות בשפה המדוברת היא הבלבול בין טענה וטיעון. טענה היא הצהרה כלשהי. ההצהרה הזו יכולה להיות אמיתית או שקרית, או בשפה מעט יותר לוגית, היא יכולה לקבל ערך-אמת מסוים. ערך-אמת הוא הערך הבוליאני של ההצהרה, אמתית או שקרית, true or false.
אחת האקסיומות של הלוגיקה, המפורסמת בשם "השלישי הנמנע", קובעת שטענה יכולה לקבל ערך-אמת אחד בכל רגע נתון; כלומר, שטענה יכולה להיות או אמתית או שקרית, אבל לא שניהם ולא שום דבר אחר בכל רגע נתון. למשל, ההצהרה "יורד עכשיו גשם בירושלים" יכולה להיות אמיתית בינואר ושקרית באוגוסט, אבל היא לא יכולה להיות, באותו רגע ממש, גם וגם והיא גם לא יכולה להיות שום דבר אחר. כלומר, כשעוסקים בטענות, עוסקים בלוגיקה בינארית: כן או לא. יש או אין. 0 או 1, לאנשי המחשבים בינינו. קיים או לא קיים.
טיעון, לעומת זאת, הוא שורה של טענות, שבנוי כך שאחת הטענות היא מסקנה והאחרות הן הנחות המוליכות לה. למשל, טיעון יכול להיות:
יורד עכשיו גשם בירושליםגשם מרטיב את הכבישים
מסקנה: הכבישים בירושלים רטובים עכשיו.
מהאמור לעיל, ברור שטענה אינה יכולה להיות טיעון: היא יחידה בודדת. לפעמים, אנחנו מרגישים שמספיק לנו לטעון טענה כדי שהטיעון יהיה ברור. למשל, אם נניח שדני הוא נהג חדש ואביו מפחד שינהג בגשם, ודני רוצה לנהוג לירושלים, אבא של דני יכול לומר לו: "אבל דני, יורד גשם בירושלים". הוא מסתמך על כך שדני ישלים את שאר הטיעון לבד, מתוך הכרתו את העולם. טיעון כזה, שחסרה בו טענה אחת או יותר – ויהיו הטענות החסרות המסקנה או ההנחה – הוא טיעון שמסתמך על הנחות סמויות. הנה חידה לקוראים: בדוגמת הטיעון שהובאה לעיל יש הנחה סמויה אחת. מהי?
תקפות
טיעון נחשב לתקף אם מסקנתו נובעת מהנחותיו. לא אם מסקנתו אמיתית, לא אם מסקנתו שקרית, לא אם הנחותיו אמיתיות, לא אם יש לו לחץ דם גבוה, לא אם הוא נשמע לנו נכון. תקפות בודקת את השרשור הלוגי, ותו לא. זו טעות נפוצה – פופוליטיקאים עושים את זה המון – לתקוף טיעון לא נכון בטענה שהוא אינו תקף. משום מה, בשפה המדוברת תקפות הפכה מזוהה עם נכונות של טיעון. מייד אביא כמה דוגמות שיראו שאין שום קשר בין תקפות ואמיתיות, אבל לפני כן, דיון כללי על הלוגיקה, שאולי יסייע לזכור את ההבדל.
תקפות היא מושג לוגי. הלוגיקה היא פורמלית, בערך באותו מובן שהאריתמטיקה (גדי ואלעד, תקנו אותי אם אני טועה. אני אף פעם לא אתעייף מלהדגיש שאני ומתמטיקה לא הולכים יחד) היא פורמלית. כלומר, במתמטיקה a+a=2a. זה נכון, בלי קשר למה שנציב בפרמטר a. אם נציב a=4 ואם נציב a=9 ואם נציב ב-a מספר כמו שורש שתיים או פאי או כל מספר שהוא, המשפט a+a=2a יהיה נכון לגביו. מתמטיקאים, אמר לי פעם חבר שלומד מתמטיקה,[1] כמעט ולא מתעסקים במספרים. הם מתעסקים באותיות שנותנות ייצוג לכל מספר שהוא.
באופן דומה, הלוגיקה לא מתעסקת בתכנים שיש בעולם, אלא בייצוג צורני (פורמלי) שלהם. בדיוק כשם שכשמלמדים מתמטיקה עוברים לאט לאט מ – 2+2=4 ל-a+a=2a,[2] כך גם כשמלמדים לוגיקה עוברים לאט לאט מ"כל הדובים הם סגולים" החביב על מבחני פסיכומטרי ל-כל x הוא y, ובשפות אחרות, אם p אז q או לכל x אם x הוא P אז x הוא Q וכיו"ב, כשהאותיות מוחלפות בתופעה בעולם.
טיעון שהולך ככה:
כל x הוא yכל y הוא z
מסקנה: כל x הוא z
הוא טיעון תקף. הוא לא בהכרח אמיתי: ניתן להציב כל מיני דברים במקום x, y ו-z, למשל:
כל האנשים הם גבוהיםכל הגבוהים הם חוצנים
מסקנה: כל האנשים הם חוצנים
הטיעון הזה אינו אמיתי (כלומר, ערך האמת של מסקנתו הוא שקרי בעולם שלנו), אבל הוא תקף. כלל האצבע הוא שתקפות הוא מושג לוגי, וככזה, הוא פורמלי – כלומר, אין לו כל נגיעה לערך האמת של הטיעון שהוא שופט.
נביעה
אז אמרנו שטיעון הוא תקף אם מסקנתו נובעת מהנחותיו. מה זה אומר? מהי הנביעה הזו? מסקנה נובעת מההנחות אם לא מתקיים מצב שההנחות אמיתיות והמסקנה שקרית.
אחת הדרכים להבין את זה בצורה קצת פחות אינטואיטיבית היא להסתכל על טיעון בתור טענת אם-אז. כלומר, אם לקחת את דוגמת הגשם, הטיעון יכול להיות מוצג כך: אם (יורד עכשיו גשם בירושלים וגם גשם מרטיב את הכבישים) אז (הכבישים בירושלים רטובים).
טענת אם-אז מתחלקת לשני חלקים: החלק שמתחיל באם ומסתיים לפני האז נקרא הרישא, והחלק שמתחיל באז נקרא הסיפא. טענת אם-אז היא אמיתית (כלומר, מקבלת ערך אמת של אמיתי) במצבים הבאים: 1. הרישא שקרית; 2. הרישא אמיתית והסיפא אמיתית. כלומר, אם הרישא שקרית, טענת אם-אז אמיתית. (למשל, המשפט "אם ילדים באים מהכרוב אז נגרים מסריחים מהפה" הוא אמיתי, לא כי ה"אז" שלו נכון, אלא כי הרישא שלו שקרית ולכן ממילא לא משנה מה בא בסיפא שלו). אם הרישא אמיתית, לעומת זאת, הטענה תהיה נכונה אם ורק אם הסיפא אמיתית.
אם הופכים טיעון לטענת אם-אז (אם ההנחות אז המסקנה), בכל פעם שהטענה אמיתית הטיעון יהיה תקף. אחת המשמעויות של זה, למשל, היא שמסתירה נובע כל דבר:
כל דבר בעולם הוא גם חציל וגם לא חצילמסקנה: חלב הוא שחור.
אמרנו, שטיעון הוא תקף אם לא מתקיים מצב שההנחות אמיתיות והמסקנה שקרית. היות וההנחה אף פעם לא נכונה (היא סתירה, וככזו תמיד מקבלת ערך-אמת של שקר) לא מתקיים מצב כזה, ולכן הטיעון תקף. בשיטה השניה, אם נהפוך את הטיעון לטענת אם-אז, הרישא של הטענה תמיד שקרית, ולכן הטענה תמיד אמיתית. כלומר, מסתירה נובע כל דבר.
וברגע שמבינים שסתירה הופכת כל טיעון לתקף – אגב, באופן דומה, טאוטולוגיה[3] הופכת כמעט כל טיעון (אלא אם כן גם מסקנתו טאוטולוגיה) ללא-תקף; למה? – מבינים שבאמת אין שום קשר בין תקפות לאמיתות של טיעון.
אז איך תוקפים טיעון?
טיעון שאנחנו מבקשים להפריך אנחנו יכולים לעשות בשתי דרכים: האחת היא להפריך את תקפותו – כלומר, להראות שהמסקנה לא נובעת מההנחות. את זה עושים על ידי זה שמראים מצב שבו ההנחות אמיתיות והמסקנה שגויה. הדרך השניה היא לערער על אמיתותו של הטיעון, כלומר, על אמיתותן של ההנחות (במצב כזה, הטיעון תקף אבל לא נכון) או על אמיתותה של המסקנה. מכל מה שעברנו עליו קודם, אם אנחנו מערערים על נכונותה של המסקנה ולא על נכונותן של הטענות, אנחנו בעצם מערערים על תקפות הטיעון (כיוון שאנחנו אומרים שישנו מצב בו ההנחות נכונות והמסקנה שקרית), כך שנותרו לנו בעצם שתי דרכים: ערעור על הההנחות וערעור על התוקף. נניח, למשל, שאנחנו רוצים להפריך את הטיעון הבא:
כל הנשים דעתן קלהבמטבח יכולים להיות רק מי שדעתם קלה
מסקנה: מקומן של כל הנשים במטבח.
את הטיעון הזה ניתן לתקוף בשתי הדרכים גם יחד. ראשית, הוא לא תקף. נניח שיש לנו חמש נשים, שבעה גברים ומטבח אחד. כל הנשים דעתן קלה, ובמטבח נמצאות שתי נשים. שתי ההנחות אמיתיות. כלומר, במטבח ישנו רק מי שדעתו קלה (שתי נשים, בדוגמה שלנו), וכל הנשים דעתן קלה. עם זאת, יש שלוש נשים שאינן במטבח, כך שהמסקנה היא שקרית. נמצאנו, שהטיעון אינו תקף, מפני שיש מצב שבו כל ההנחות נכונות והמסקנה שקרית. הטעות כאן היא בהנחה השניה – אם הטענה הייתה "כל מי שדעתו קלה מקומו במטבח", הטיעון היה תקף.
ניתן גם לתקוף את אמיתותן של ההנחות. ההנחה הראשונה היא פסוק "כל". כדי לסתור אותו, צריך להביא דוגמה נגדית. למשל: קחו כדוגמה את יעל אשת חבר הקיני, שהשקתה את סיסרא בחלב והרגה אותו – דעתה אינה קלה.
ההנחה השניה ניתנת לסתירה בנקל: אין כמעט אדם בישראל שמעודו לא היה במטבח, ואלא אם כן רוצה הטוען לטעון שכל הישראלים הם בעלי דעה קלה, הרי שנמצאנו שההנחה הזו שקרית, ומכאן שהטיעון כולו אינו נכון.
נדמה לי, שהבלבול בין תקפות ונכונות בשפת הדיבור הוא חלק מתופעה רחבה הנוגעת לתרבות הדיון בישראל. היות ואנחנו לא יודעים כיצד להפריך טיעונים באופן לוגי, השיח הולך ותופס כיוונים של אקסיומות של כל צד בדיון, הנחות יסוד שנתפשות כנכונות גם אם הן אינן וכיו"ב. אולי אם נחזיר את יכולת הניתוח הלוגית לשיח, נוכל באמת לנהל עימותים אינטליגנטיים ולא לשאול את עצמנו מי מצטלם יותר טוב בטלוויזיה.








1 באוגוסט 2008 - 18:15
יפה. יישר כח על הפוסט וחן חן על הכותרת…
ההנחה הסמויה היא שבירושלים יש כבישים? האם זו לא טענת "כל" שלא מחייבת "יש"?
1 באוגוסט 2008 - 18:31
תודה יחזקאל. אכן, ההנחה הסמויה היא "בירושלים יש כבישים". קודם כל, אתה צודק, אכן טענת "כל" לא מחייבת "יש" – כתבתי את זה כאן מתישהו. אבל יותר מזה, המשפט היה "גשם מרטיב את הכבישים", או בניסוח לוגי מדוקדק יותר, "אם יורד גשם אז כל הכבישים נרטבים", כך שגם אם טיעון "כל" היה מחייב "יש", עדיין לא היינו יודעים אם יש כבישים גם בירושלים. עכשיו נשאר לענות על למה טאוטולוגיה הופכת כל טיעון שמסקנתו אינה טאוטולוגיה לבלתי-תקף.
1 באוגוסט 2008 - 19:11
שוב, אני לא חושב שיש כאן כזו הנחה, כי גם המסקנה היא משפט כל שלא מחייב יש.
בעניין הטאוטולוגיה, באמת לא הבנתי, אם תתייחס לטענה, המכילה ביטוי טאוטולוגי, כטענת שקר, הרי שהמסקנה אמת ללא קשר להנחה, ואם ההנחה נחשבת כאמת (היא אמת תמיד, הרי זה נכון שכל דבר הוא חציל או לא, השלישי נמנע), עדיין מה הבעיה הלוגית? לא משהו שהזכרת בפוסט הנוכחי, כנראה. אולי הבעיה שהמסקנה לא יכולה לנבוע מהטענה, בדיוק מהסיבה שהטענה נכונה תמיד, או משהו כזה?
1 באוגוסט 2008 - 19:22
"הכבישים בירושלים" אינם "כל הכבישים", הלא כן?
לגבי הטאוטולוגיה. אם ההנחה היא טאוטולוגיה, משמע היא תמיד אמיתית, והמסקנה היא לא טאוטולוגיה, משמע, היא יכולה להיות שקרית, בהכרח ישנו מצב שבו ההנחה אמיתית והמסקנה שקרית, כך שהטיעון אינו תקף.
2 באוגוסט 2008 - 18:31
אני בהחלט חושב שאתה טועה במסקנה שלו נחזיר את יכולת הניתוח הלוגית, הדבר יוסיף ליכולת הניתוח הלוגית. זאת משום שבסופו של דבר, ישנם שני מחנות הנשענים על שתי הנחות יסוד שלא ניתן להכריע ביניהן: קיומו, או ליתר דיוק רלוונטיות קיומו של האל לפוליטיקה. בנוסף, ישנן הנחות שקשה להוציא הוכחה לכאן או לכאן לגבי טבע האדם.
אם יש מישהו שמאמין שאסור למסור שטחים מארץ ישראל, כי אלוהים לא חושב שזה רעיון טוב, הלוגיקה לא תעזור. בנוסף, ישנן שתי הנחות הפוכות על טבע האדם: האחת גורסת שהסכסוך הוא חלק מטבע האדם, השניה גורסת שהסכסוך הוא מטבע התנאים בהם חי האדם.
לכן הויכוח הציבורי, לא משנה כמה לוגיקה תהיה מעורבת בו, לא יוכל להגיע להכרעה.
2 באוגוסט 2008 - 18:45
מי מדבר על הכרעה? אני מדבר על תרבות דיון.
2 באוגוסט 2008 - 22:21
שבוע טוב.
אני עדיין לא בטוח אם לפרש את "הכבישים בירושלים" כ"הכבישים שיש בירושלים" או כ"כל הכבישים בירושלים", אבל נוטה להסכים איתך.
בעניין הטאוטולוגיה, זה בערך מה שהתכוונתי. אתה מגדיר ומנסח מצוין.
בנוגע לפיסקת הסיום, אתה מניח הנחה סמויה שאם הציבור ילמד לוגיקה הוא גם ידע אותה. מבחני הידע השונים, מיצב, פיזה וכו' הם החלשה רצינית של ההנחה הזו. הנחה מופרזת לא פחות היא שמי שידע זאת ישתמש בידע כדי לקבוע ממי הוא מתרשם, ויתעלם מהכריזמטיות ושאר השפעות רגשיות. הלוואי שהיית צודק.
2 באוגוסט 2008 - 23:48
יחזקאל, שבוע טוב.
השאלה שאתה מעלה היא לא פשוטה. דוגמה נוספת היא מה קורה עם המשפט "המלך של צרפת קרח". האם המשפט הזה מורכב מ: ישנו מלך לצרפת וגם המלך הזה קרח, במקרה הזה הטענה מקבלת ערך אמת שקרי, או שמא המשפט הזה אומר: לכל x, אם x המלך של צרפת אז x קרח, במצב הזה הטענה היא אמיתית, או שמא בכלל אין מובן לדבר על הטענה הזו היות ואין מלך לצרפת? אולי אעסוק בזה קצת בפוסט עתידי.
לגבי הטאוטולוגיה, תודה. אני שמח לדעת שאני בהיר מספיק – כשאני כותב על לוגיקה ופילוסופיה אני תמיד חושש שאהיה לא מובן ללא-לוגיקאים ולא-פילוסופים.
ולגבי הסיפא: מבחני הידע השונים הם דוגמה רעה מאוד, מהטעם הפשוט שאנחנו לא מלמדים לוגיקה בבתי הספר. תכנית הלימודים האידאלית שלי תכלול גם לימודי פילוסופיה ובין השאר גם לוגיקה, אבל היות ואנחנו לא לומדים לוגיקה, בעיניי אין מה לדבר על הצלחה במבחנים בין לאומיים. לוגיקה היא לא מדע בפני עצמה או תחום ידע כמו היסטוריה, ספרות, אנגלית או מתמטיקה. לוגיקה היא מדע פרופיידוידי, היא כלי, אינסטרומנט שעליו מבוססת הסקת המסקנות שלנו. כל הוכחה בגיאומטריה אוקלידית, שנלמדת בבית הספר מגיל צעיר למדי, עושה שימוש בלוגיקה (בייחוד, בצורת היסק שנקראת "מודוס פוננס") ובכלים לוגיים, אבל הילדים לומדים איך להוכיח כמו תוכים, ועל הדרך הם תופשים את המסר שלוגיקה היא מה שנתפש להם כהגיוני אינטואיטיבית. כתוצאה מכך, הילדים אף פעם לא עוברים את המרחק בין דוגמאות פרטיות לכללים. היות והרבה מאוד עניינים בלוגיקה אינם אינטואיטיביים כלל ועיקר – הפוסט הזה מדגים את חלקם – התלמידים חסרים את הכלי הזה.
אין לי ספק שכריזמטיות תוסיף להשפיע. אנחנו בני אדם, אנחנו נופלים בתעלולים רטוריים ומילים יפות מהפנטות אותנו; אני בטוח שכשאלעד יכתוב את פוסט האורח שלו על "מחזור הזריעה" נוכל לראות דוגמאות לכך. אבל אם אנשים ישימו לב קצת יותר לכשלים הלוגיים של הפוליטיקאים הכריזמטיים שלהם – רק קצת – נדמה לי שנלך צעד גדול בכיוון הנכון.
ֿ
ואולי תפתח כבר את הבלוג שלך?
3 באוגוסט 2008 - 0:57
וכשבבדיקות ידע אקראיות הישראלי המצוי כושל חמורות בידע בסיסי, כזה שלא מצריך טיפת לוגיקה? שכח מזה. אנשים כמוך (וכמוני, אם יורשה לי) הם לא הרוב, גם אם בבלוגוספירה זה החומר האנושי (לפחות בזו שנחשבת בעינינו, כלומר בלי להתחשב בישראבלוג). האינטלקטואלים, תאבי הדעת, הם שכבה קטנה מאוד בציבור וזה כנראה לא ישתנה הרבה ולא משנה מה יקרה בחינוך. זה לא שאני חושב שאין טעם לשפר את החינוך, גם אם זה יעזור לילד אחד בלבד להגיע להישגים בחיים כבר שווה, אבל צריך לזכור שלא נגיע לאוטופיה, ושבסופו של דבר שלום חנוך צודק, "הציבור מטומטם לכן הציבור משלם". בחרנו בדמוקרטיה כדרך שלטון מועדפת, והסיבות מוצדקות (למרות שיהונתן מהרהר), אבל מכאן נובע שככל הנראה הרגש ישחק תפקיד משמעותי הרבה יותר מהשכל בקרב אחוז גדול מהאוכלוסיה. (באמת שלפעמים אני מבין את מי שמאמין באריסטוקרטיה, במובנה המקורי…)
בלוג? אני? אני מתעצל להחליט איזו תבנית הכי באה לי. (כאילו שאי אפשר להחליף בהמשך.)
3 באוגוסט 2008 - 1:00
אופס, לא זכרתי שסוגריים זויתיים יסוננו. זה אמור להיות: [פרצוף מיתמם] בלוג? אני? [/פרצוף מיתמם]
3 באוגוסט 2008 - 1:11
אה, יחזקאל, מאז פליטת המקלדת שלך אצל אלמה אני מחכה. היתממות לא תעזור עכשיו.
תשמע, אם חמישה אחוזים מהאוכלוסיה שמתוכם רק שלושה אחוזים מצביעים (לא שלושה אחוז מחמישה אחוז, אלא שלושה אחוז ממאה) יפנימו את זה, כבר שינית ארבעה מנדטים. לא צריך אוטופיה.
3 באוגוסט 2008 - 1:45
תודה, אבל אל תצפה ליותר מידי. כגודל הציפיה וכו'.