אבל למה?
אחד הדברים שלימדו אותי בתקופה שבה הייתי נציג שירות לקוחות היה לא להשתמש במילים "אבל" ו"למה", כי "זו לא שפה מתקשרת". טענו בפניי שהמילים הללו מעוררות אנטגוניזם. במקומן, ביקשו ממני לומר "יחד עם זאת" ו-"בטח יש סיבה טובה שאתה אומר מה שאתה אומר". המציאות, אגב, היא שכשלקוח צועק עליך שבא לו להתנתק ושנמאסתם עליו לגמרי, "בטח יש סיבה טובה שאתה אומר את מה שאתה אומר" זה כל מה שהוא צריך כדי להפוך להיות אלים לגמרי – ולא לחלוטין לא בצדק. במיוחד ביקשו להמנע מהצירוף "אבל למה?" בטענה שהוא מקומם.
לי תמיד נראה שהצירוף "אבל למה?" הוא בסדר גמור, ולעומתו, "יחד עם זאת, בטח יש סיבה טובה שאתה אומר את מה שאתה אומר" הוא מתנשא ברמות היסטריות, ומקום אחד שבו אני משתדל שלא להיות מתנשא זה בעבודה מול לקוחות. אבל (או יחד עם זאת) לפני כמה ימים, כשהבחורה הנורמטיבית שפגשה אותי לקפה[1] שמעה שאני בלוגר, כרכמה את פניה ושאלה "אבל למה?" הבנתי, סוף סוף, מה כל כך מרגיז בצירוף הזה.
בעולם הקטן והמושלם שלי, שרוב החברות בו הן גיקיות שחיות בצינורות האינטרנט – כאלו שכשהן עוברות דירה, הן מתקינות את המודם לפני שהן מחברות את המיקרוגל או פורקות את הבגדים; כאלו שמזמינות פיצה באינטרנט; כאלו שאם הן לא בודקות אימייל שעה הן מפתחות אקנה; כאלו שיש סיכוי סביר שיענו מהר יותר לאימייל מאשר לטלפון; אתם מכירים את הסוג – השאלה הזו לא עולה. ולא זו בלבד שהיא לא עולה, אני זוכה להערכה על זה שאני עושה את זה – שיש לי הזמן, הדחף, הרצון והיכולת לירות עוד מלל מקודד היטב למעמקי האינטרטיובס.
בעולם של אנשים שבודקים את האימייל פעם ביומיים ומוצאים שם שלוש הודעות, שתיים מהן סרטונים שראיתי כבר ב-1997 ואחד מייל על ויאגרה; כאלה שאם הם צריכים אינטרנט בבית, בטעות, הם גונבים וויירלס מהשכן; כאלה שמסתכלים לי על המק ושואלים בפליאה "איפה וורד?" (או, אם הם קצת יותר מתקדמים, הם בוהים בליאופרד ושואלים איך זה לעבוד עם לינוקס, הם שמעו המון דברים טובים.[2]); כאלה שהפעילות האינטרנטית הענפה ביותר שלהם היא בפייסבוק, פעם בחודש, סופר-פוק לכולם וחזרה ל"עולם האמיתי" שלהם, בלוגינג זה כמו ג’וגינג – יש כמה משוגעים שעושים את זה, אבל לא לגמרי ברור מה הסיבה.
"כאילו, אתה מרוויח מזה כסף?" שאלה אותי הנורמטיבית. "לא. זה תחביב", ניסיתי להעביר את זה למושגים שלה. הובי. יש אנשים שנהנים מרכיבה על אופנים. יש אנשים שלומדים אספרנטו. עמית-לשעבר בעבודה היה עושה את שניהם. אני בלוגר.
יש לי מה לומר, ויש אנשים ונשים שמוכנים לשמוע. יש אנשים ונשים בעולם הזה שלמדו ממני משהו, או שלימדו אותי משהו, אנשים ונשים שלא מכירים אותי אבל קוראים כאן בקביעות – לפעמים מבקרים, לפעמים מחזקים, לפעמים שותקים וקוראים ושומרים את מחשבותיהם לעצמם. קצת יותר "מגניב" מלשבת מול הטלוויזיה כדי להרוג חצי שעה, לא?
קחו למשל את דובי. נתקלנו אחד בשני בעבר – ב"במה חדשה", בעיקר[3] – אבל רק מאז שאני בלוגר יוצא לי לדון איתו, לצדו או כנגדו, על נושאים חשובים, ללמוד ממנו ו, אני מקווה, גם ללמד משהו; מקרה טיפוסי של אדם שיצא לי לפגוש – אבל אני מכיר טוב בהרבה בזכות הבלוגוספירה.
ובמובן הזה, הספירה שלנו (ואני בכוונה משמיט את כל הישראבלוגריות של "קמתי בבוקר צחצחתי שיניים אהבתי את יניב אולי אני אשכב איתו ביום חמישי אם אימא לא תהיה בבית אוף היא כל כך מרגיזה שבע סימני קריאה") היא גוף חברתי מיוחד במינו, שבו אנשים מתחברים לאנשים דרך התכנים שהם מייצרים, מונולוגים הם הזמנה לרב-שיח, דעות ורעיונות מחליפים ידיים ועוברים בחינה מדוקדקת. אידאולוגיות ורעיונות בקוד פתוח? אולי. לא כל אחת יכולה – זה דורש רמה מסוימת של מיומנות, יצירת תוכן שיהיה רלוונטי לאחרים – אבל מי שיכולה, ממילא יש סיכוי גבוה יותר שהיא מסוג האנשים שאני רוצה מסביבי.
וזה, אמרתי לנורמטיבית, לא משהו שאני מרגיש צורך עז לנמק באופן אפולוגטי. טוב, אולי קצת.
דובי, אתה כבר תופעת אינטרנט אמיתית. רק, איך אומרים בצה"ל, בעצימות נמוכה :)
מכיר את הברקרולינג?
להגיבאבל למה? – צמד המילים הכי מעצבן בשפה העברית
אני אמנם לא בלוגר אבל יצא לי לשמוע את הביטוי הזה מספר פעמים, כשבתקופה האחרונה אני שומע אותו הרבה בעקבות הקעקוע שעשיתי
דרך אגב, הכי מעצבן לשמוע את זה מאנשים שכבאר מכירים אותך, אני לא יודע למה אבל כשאנשים שאני רק פוגש אומרים לי את זה זה פחות מפריע לי
דרך אגב – מעניין אותי לדעת מה ההגדרה שלך לנורמטיבית?
להגיב


11 באוגוסט 2008 - 13:24
אחרי ההסבר הזה היא עדיין הביעה תמיהה?
עוד סיבה שאני יכול לחשוב למה "אבל למה?"[או באופן יותר מוצהר "למה שתעשה משהו כזה?"] זה ביטוי שמעורר התנגדות היא שיש לו צורת שימוש שדומה לביטוי "זה רק X"[וכמובן החיבור ביניהם "אבל למה? הרי זה רק..."]
11 באוגוסט 2008 - 16:32
(272? הא?)
11 באוגוסט 2008 - 16:32
(אחרי שבדקתי: אוי, אתה פסיכי)
11 באוגוסט 2008 - 16:54
אהבתי את השימוש בתואר "נורמטיבית". התחושה מוכרת לכוחותינו.
ואזעקת סקסיזם: באופן כללי אתה מתייחס לבלוגרים כקבוצה בלשון זכר, פרט להתייחסות ל"כל הישראבלוגריות". עכשיו, זה כנראה נכון שיש יותר פקאצות מפקאצים בישרא, ואז לפי הכללים החדשים של האקדמיה ללשון עברית צריך להתייחס לקבוצה בלשון נקבה (אם אני לא טועה), אבל לי זה צרם. אגב, לא הייתי מעיר בכלל, אבל זה מסוג הדברים ש,אם אני כבר מכיר אותך מספיק, מפריעים לך יותר מאשר הם מפריעים לי. אז חשבתי לזרוק מילה.
11 באוגוסט 2008 - 17:11
תום: כן, היא עדיין הביעה תמיהה. נורמטיבית.
דובי: אתה לא תאמין כמה כאלה אני זוכר בעל פה. סביר להניח שאת רוב היוצרים שדפי היוצר שלהם פעילים. אני יותר פסיכי ממה שנדמה.
אלעד: תודה על ההערה, לא שמתי לב לזה אפילו.
11 באוגוסט 2008 - 21:37
כבר כשראיתי את הכותרת של הפוסט הזה התעצבנתי לאללה. "אבל למה" זה אחד מצירופי המילים שאני הכי שונאת בעולם. כמובן, אני לא מדברת על דברים טכניים, מקרים שבהם יש תשובה מאוד ברורה (כמו "אבל למה אסור להקציף חלמון לפני חלבון" –> "כי זה הורס את קצף הביצים"), אלא כשמדובר ברעיונות.
"אבל למה את קוראת ספרים?", "אבל למה את יושבת מול המחשב?" (הפסקה השלישית שלך, אגב, מתארת אותי יפה מאוד, אילו רק הייתי מזמינה פיצה. אני לא; אני פשוט מכינה אותה בעצמי), "אבל למה את ככה וככה". אני עובדת עכשיו על anger management, אז אנ'לא צורחת, אבל – "ככה! כי ככה אני, וזהו זה". כמובן שיש סיבות עמוקות יותר. אבל כשאדם שואל אותך למה בחרת בתחביב זה ולא אחר ("למה את מעדיפה לקרוא ספרים במקום לראות כוכב נולד סימן שאלה שמונה סימני קריאה"), או למה אתה עושה משהו מסויים שמבחינתך מגדיר חלק גדול מהזהות שלך (אממ, בלוגרית. אה, חובבת בישול. רחמנא ליצלן, משהו שמשלב את השניים), זה מאוד מערער. יש בזה גם משהו סופר-מעליב.
חוץ מזה:
אלעד, ככל שידוע לי, הכלל החדש ההוא של האקדמיה נפסל, והצורה השוביניסטית נשארה. לי לא אכפת; אני ממילא תמיד אומרת "בנות" בקבוצה מעורבת (לא מתוך אג'נדה פמיניסטית. ככה גידלו אותי, אצלנו בבית זה סוג-של בדיחה).
נמרוד, ההערה של אלעד מעניינת-משהו. אני מודה ומתוודה, הבלוג שלי הוא ברובו אישי (ולכן אין מכאן קישור אליו), למרות שהייתי רוצה לחשוב שהוא מעט יותר עמוק מקמתי-צחצחתי-פגשתי. זה לא הופך אותו – או אותי, מתוקף היותי הכותבת וגם, בפעם האחרונה שבדקתי, נקבה – לנחות יותר או פחות מבלוגים שכותבים אותם אנשים שעוסקים בנושאים שברומו-של-עולם כמוך. הכתיבה משמשת צורך מבחינתי, היא מפלט וכלי עזר לחיים; אני משתדלת להכניס כמה שיותר תוכן אחר [חברה משותפת שלנו השוותה את הכתיבה שלי לזו של הכותבים באותו מגזין שאתה לא קורא. אני הוחמאתי], אבל זה לא תמיד קורה. אני חושבת – יש לי גם כמה הוכחות – שבכל זאת, יש אנשים שמרוויחים מהכתיבה שלי (גם אם זה רק חצי שעה של הנאה). אז עם כל הכבוד לבלוגרים מסוגך – ויש לי המון, ורשימת הקריאה שלי מתמלאת בהם/בכם לאט לאט – זה לא סוג הבלוגינג היחידי.
שנים אחרונים, קצרים:
- ח"ח גם ממני על ה"נורמטיבית". אני שונאת נורמטיבים. פוי.
- השתמשת בביטוי "כרכמה את פניה"! תתחתן איתי*!
_______________________
*לא ברבנות, כמובן. הטלתי וטו על זה בגיל 14 בערך.
11 באוגוסט 2008 - 22:12
[תחליפי חברות].
כשיש אצלך פוסטים שיכולים להיות רלוונטיים לכל קורא, הם טובים. כשאין (ואני לא נגד כתיבה אישית – אבל כזו רלוונטית, כמו של שרון או של ואןדראחותך) – הם לא מעניינים אותי. זו המציאות הקשה.
יש לי כלל ברזל: לא להיות מאורש לשתי נשים שונות באותה מחצית השנה.
11 באוגוסט 2008 - 22:23
[לא אותה.]
טוב, בסדר, אני מסכימה איתך.
אני מניחה שאני עומדת בקריטריון הזה. אם לא, לא נראה לי שהיו לי כל כך הרבה קוראים (יחסית לבלוג אישי).
יש בזה הגיון. אם אומר שגם אני הייתי מאורסת* עד לאחרונה, זה יבטל אחד את השני?
*המומחית הלשונית הביתית מוסרת שלכתוב אירושין זה עתיק מאוד ולא מומלץ.
11 באוגוסט 2008 - 22:42
לא, זה לא מינוס ומינוס. ושוב, אני מרגיש חופשי לפעול בניגוד להנחיות. אירושין אירושין אירושין.
11 באוגוסט 2008 - 22:48
כמה חבל.
שמחה שאתה נהנה, וזה.
11 באוגוסט 2008 - 23:04
נהנה, נהנה.
12 באוגוסט 2008 - 0:14
ולא היה את החוכמולוג ששאל את המדריך בקורס: בטח יש סיבה טובה שאתה אומר מה שאתה אומר, אבל למה?
"אני בלוגר", לא "אני כותב בלוג", זו רק צורת התנסחות או שבאמת יש פה הגדרה עצמית? אני רואה שקני אכן אומרת במפורש שאצלה זו הגדרה עצמית. מעניין. (אגב, זה הופך אותך לחלק מ"ציבור" הבלוגרים? אז סוף סוף מצאתי ציבור שאתה משתייך אליו!)
את הדחף קשה להבין אם לא מרגישים אותו. נסה להסביר למי שלא טעם שוקולד מימיו עד כמה טעים השוקולד, האפשרות היחידה היא להציע טעימה.
בשולי הדברים, פרט טריוויה ייחודי שלא תשיג בשום מקום אחר: יש שני יומונים חרדיים, "המודיע" ו"יתד נאמן". ב"המודיע" כותבים "מאורשים", ב"יתד" – "מאורסים".
12 באוגוסט 2008 - 0:19
לא היה החוכמולוג.
אתה ברצינות טוען שקיים "ציבור" בלוגרים? יכול להיות שאתה צריך רענון על מה אני מבין במושג "ציבור"?
עזוב שוקולד, ניסית פעם סרטן? :)
ולגבי פריט הטריוויה שלך – הגשתי, ואני מוכן להוכיח את זה, עבודה בקורס בתקשורת לשונית שסבבה בדיוק סביב זה, לפני שנתיים. :)
12 באוגוסט 2008 - 0:37
וואלה! העבודה זמינה לקריאה איכשהו?
לגבי ציבור, כנראה שהייתי צריך, כמוך, לסמן בסמיילי'ס את האזורים המבודחים בתגובתי.
12 באוגוסט 2008 - 0:42
כן, אני רק צריך לאתר אותה בין אלפי הפידיאפים.
12 באוגוסט 2008 - 4:05
פספסתי משהו? היית מאורס?
12 באוגוסט 2008 - 8:34
פחחחחחח. תקשורת לשונית.
12 באוגוסט 2008 - 9:30
דובי, כאילו אני ואתה החברים הכי טובים בעולם ואנחנו יושבים כל יום לקפה. וכן.
12 באוגוסט 2008 - 9:50
פחחחחחח. תואר בתקשורת.
12 באוגוסט 2008 - 10:45
פחחחחחחח
12 באוגוסט 2008 - 14:06
וזה בלשון עבר?
אבל למה?!
(:
12 באוגוסט 2008 - 14:21
כי לפעמים אתה חושב שאתה מכיר מישהו, ו
להגיב