קרבן למולך התקינות הפוליטית
אחת לכמה זמן מישהו מעלה קול צעקה ומספר לנו, רעד צדקני בקולו, על הגזענות המפלה של מד"א. מד"א, הוא מסבר את אזנינו, שואלים בשאלון שלהם לתורם דם אם קיימת יחסי מין חד מיניים מאז 1977, ואם התשובה היא כן, תרומתך לא תינתן כעירוי לאנשים. וזו, טוענים אחת לכמה זמן, אפליה כנגד הומוסקסואלים.
הפעם עידו קינן מביא את הנושא לדיון, ואני מברך עליו; זהו אחד מאותם דיונים שיכול לשפוך אור על הנזקים של התקינות הפוליטית, ועל מה קורה כאשר האידיאולוגיה גוברת על המציאות. והנה השנקל שלי.
בין הומוסקסואליות למשכב זכר
התנ"ך אינו אוסר על הומוסקסואליות, הוא אוסר על משכב זכר. האיסור הזה הוא חלק משורה ארוכה של איסורים מיניים:
וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה לֵּאמֹר׃ 2 וְאֶל־בְּנֵי יִשְׂרָאֵל תֹּאמַר, אִישׁ אִישׁ מִבְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּמִן־הַגֵּר הַגָּר בְּיִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יִתֵּן מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ מוֹת יוּמָת; עַם הָאָרֶץ יִרְגְּמֻהוּ בָאָבֶן׃ 3 וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת־פָּנַי בָּאִישׁ הַהוּא, וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ מִקֶּרֶב עַמּוֹ; כִּי מִזַּרְעוֹ נָתַן לַמֹּלֶךְ, לְמַעַן, טַמֵּא אֶת־מִקְדָּשִׁי, וּלְחַלֵּל אֶת־שֵׁם קָדְשִׁי׃ 4 וְאִם הַעְלֵם יַעְלִימוּ עַם הָאָרֶץ אֶת־עֵינֵיהֶם מִן־הָאִישׁ הַהוּא, בְּתִתּוֹ מִזַּרְעוֹ לַמֹּלֶךְ; לְבִלְתִּי הָמִית אֹתוֹ׃ 5 וְשַׂמְתִּי אֲנִי אֶת־פָּנַי בָּאִישׁ הַהוּא וּבְמִשְׁפַּחְתּוֹ; וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ וְאֵת כָּל־הַזֹּנִים אַחֲרָיו, לִזְנוֹת אַחֲרֵי הַמֹּלֶךְ מִקֶּרֶב עַמָּם׃ 6 וְהַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר תִּפְנֶה אֶל־הָאֹבֹת וְאֶל־הַיִּדְּעֹנִים, לִזְנוֹת אַחֲרֵיהֶם; וְנָתַתִּי אֶת־פָּנַי בַּנֶּפֶשׁ הַהִוא, וְהִכְרַתִּי אֹתוֹ מִקֶּרֶב עַמּוֹ׃ 7 וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם, וִהְיִיתֶם קְדֹשִׁים; כִּי אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם׃ 8 וּשְׁמַרְתֶּם אֶת־חֻקֹּתַי, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם; אֲנִי יְהוָה מְקַדִּשְׁכֶם׃ 9 כִּי־אִישׁ אִישׁ, אֲשֶׁר יְקַלֵּל אֶת־אָבִיו וְאֶת־אִמּוֹ מוֹת יוּמָת; אָבִיו וְאִמּוֹ קִלֵּל דָּמָיו בּוֹ׃ 10 וְאִישׁ, אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת־אֵשֶׁת אִישׁ, אֲשֶׁר יִנְאַף אֶת־אֵשֶׁת רֵעֵהוּ; מוֹת־יוּמַת הַנֹּאֵף וְהַנֹּאָפֶת׃ 11 וְאִישׁ, אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת־אֵשֶׁת אָבִיו, עֶרְוַת אָבִיו גִּלָּה; מוֹת־יוּמְתוּ שְׁנֵיהֶם דְּמֵיהֶם בָּם׃ 12 וְאִישׁ, אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת־כַּלָּתוֹ, מוֹת יוּמְתוּ שְׁנֵיהֶם; תֶּבֶל עָשׂוּ דְּמֵיהֶם בָּם׃ 13 וְאִישׁ, אֲשֶׁר יִשְׁכַּב אֶת־זָכָר מִשְׁכְּבֵי אִשָּׁה, תּוֹעֵבָה עָשׂוּ שְׁנֵיהֶם; מוֹת יוּמָתוּ דְּמֵיהֶם בָּם׃ 14 וְאִישׁ, אֲשֶׁר יִקַּח אֶת־אִשָּׁה וְאֶת־אִמָּהּ זִמָּה הִוא; בָּאֵשׁ יִשְׂרְפוּ אֹתוֹ וְאֶתְהֶן, וְלֹא־תִהְיֶה זִמָּה בְּתוֹכְכֶם׃ 15 וְאִישׁ, אֲשֶׁר יִתֵּן שְׁכָבְתּוֹ בִּבְהֵמָה מוֹת יוּמָת; וְאֶת־הַבְּהֵמָה תַּהֲרֹגוּ[1]
וככה זה ממשיך. ניתן לטעון – ויש שעושים זאת – שלאור ההקשר הזה, התנ"ך מתייחס למשכב זכר כחטא באשר הוא מבטא התנהגות מינית פרועה ובהמית. בראייה הזו, הומוסקסואליות – כלומר, אורח חיים שהבוחר בו[2] מעוניין בקיומה של מערכת יחסים הדדית עם בן-מינו – בכלל לא כלולה באיסור התנ"כי, שכן היא ממילא לא מבטאת התנהגות מינית פרועה יותר מהטרוסקסואליות.
ולמה אני מספר לכם את זה? כי אותם צדקנים המנסים להגן על זכותם של הומוסקסואלים לתרום דם כאחד האדם מתעלמים כליל מהעובדה שמעולם לא נאסר על הומוסקסואלים לתרום דם.
בואו נניח, למשל, שקיים הומוסקסואל בתול. לא קשה לראות את זה: הטרוסקסואלים בתולים יש בלי סוף. נער בן שש עשרה שמוצא שהוא נמשך לגברים, אולם מעולם לא קיים יחסי מין, הוא לא בלתי מתקבל על הדעת. האם אותו נער יכול לתרום דם? בוודאי. השאלון בכלל לא נוגע אליו. השאלון שואל לגבי קיום "משכב זכר".
מנגד, בואו ניקח סטרייט שנאנס בילדותו. כן, מד"א לא לוקחים את דמי שלי, על אף שאני סטרייט לחלוטין, מפני שקיימתי משכב זכר אחרי 1977.
דוגמה נוספת היא דוגמה של לסבית, או ביסקסואלית, שיכולה, כמובן, לתרום דם ככל העולה על רוחה.
מה שהדוגמאות האלה מראות זה בסך הכול שהקבוצה שמד"א מכוונת אליה איננה חופפת באופן מלא את קבוצת ההומוסקסואלים. ההתניה הזו, כאילו משכב זכר חופף להומוסקסואליות, מראה כיצד הקהילה הגאה מאמצת בחום את הסטריאוטיפים שמתנגדיהם מנסים להצמיד להם. מי שמגדיר עליז באמצעות יחסי מין חוטא לכל תפישת ההומוסקסואליות כאורח חיים.
הניסוח הזה בשאלון הוא מכוון: השאלון של מד"א לא שופט אורח חיים או בחירות. הוא נועד לבצע הערכת סיכונים.
מטרת תרומת הדם
מטרתה של תרומת הדם היא להציל חיי אדם. ככה פשוט. למישהו חסר דם? אין בעיה, צ’יק צ’ק נותנים לו קצת ממישהו אחר, והכול טוב. אלא מה? אנשים לא תמיד מהווים כלי קיבול מוצלח. לפעמים הם עושים דברים שעלולים לפגוע בעצמם, שמכניסים נגיפים ושאר דברים מסוכנים לדם. אדם בריא בדרך כלל שיקבל מנת דם שתרמה גברת שנוטלת תרופות להורדת לחץ דם יסבול מלחץ דם נמוך שעלול להביא למותו, בדיוק כפי שהיה קורה אילו היה נוטל את התרופות הללו בעצמו. אדם בריא בדרך כלל שיקבל תרומת דם שמכילה את נגיף הצהבת יקבל צהבת. בדוק. אדם בריא בדרך כלל שיקבל מנת דם המכילה תרופות נגד סכרת יסבול מרמת סוכר נמוכה. ככה זה.
קל לראות שזה נוגד את המטרה. אדם נפצע בתאונת דרכים וזקוק לתוספת דם, מפני שהוא איבד דם רב. לא נצמיח לו תועלת מרובה אם ניתן לו דם שבו נגיף האיידס, למשל. מטרתנו – להציל חיים, כזכור – לא תושג, לא ממש.
הבעייתיות באיידס
איידס הוא בעייתי במיוחד: בדיקות דם לא מנסות לזהות את הנגיף, אלא את הנוגדנים שהגוף מייצר אליו. הבדיקות העדינות ביותר (וגם היקרות ביותר, בהתאמה) עדיין סובלות מחלון של כשלושה שבועות מההדבקה ועד הגילוי. בדיקות סטנדרטיות יותר, זולות יותר ועם פחות false positives יכולות לסבול מחלון של פי שלוש יותר. כדוריות דם אדומות צריכות להינתן עד 42 ימים מרגע התרומה, אחרת הן לא טובות. טסיות דם צריכות להנתן בתוך חמישה ימים. פלזמה ניתן להקפיא עד שנה.
כדי להבטיח שדם שנלקח יהיה לחלוטין חופשי מאיידס, צריך לבדוק אותו פעמיים: עם קבלתו, ולאחר מספר שבועות מיום קבלתו. כמו שהנתונים שהובאו לעיל מראים, אין לנו כמה שבועות.
במצב כזה, ארגוני הדם נאלצים לסמן מראש תרומות מסוימות כבעלות סיכון גבוה מדי. מדובר בתרומות שמגיעות מקבוצות אוכלוסיה שסובלות מאחוז נשאים גבוה. אחת מהן היא הומוסקסואלים.
לטמון את הראש עמוק בחול
עידו כותב כך:
כאילו אנחנו באייטיז החשוכות, כשהומואים נאלצו להסתיר את זהותם המינית ולא היתה הסברה על מין בטוח. כאילו הטרואים לא שמעו על מין אנאלי ולא מזדיינים לפעמים בלי קונדום.
דברים דומים אמר לא מכבר פיטר טאצ’ל, עורך דין הומוסקסואל אמריקאי. אבל אף אחד לא יכול לנצח את הנתונים. הנה הם, כפי שמביאים אותם, למשל, באתר גו-גיי, שאי אפשר לומר עליו שהוא סובל מהטיה.
1. דרך ההדבקה הנפוצה ביותר במדינות מפותחות היא יחסי מין בין שני גברים
2. בזמן ששיעור ההידבקות באיידס נמצא בירידה בכל העולם, האוכלוסיה היחידה שבה הוא גדל בהתמדה היא אוכלוסיית הגברים המקיימים מגע מיני עם גברים.
3. ב-2007, מתוך 360 מקרים של הידבקות במחלה 116 היו גברים שקיימו יחסי מין עם גברים. זה שליש.
4. זו גם עלייה של שמונים אחוז.
5. לפי ההערכות, בין חמישה לעשרה אחוזים מההומוסקסואלים בישראל הם נשאי איידס.
6. אחוז חולי האיידס באוכלוסיה הכללית מוערך בפחות מ-0.1 אחוז.
בואו נניח שההערכות בסעיף 5 הן מופרזות. נניח ש"רק" אחוז אחד מכלל ההומואים בישראל הוא נשא או חולה איידס. עדיין מדובר בסיכוי גבוה פי 10 לאיידס.
אז הנה תשובתי לעידו: הטרואים שמזדיינים בלי קונדום, כהגדרתך, יכולים לחטוף איידס בסבירות של 0.1 אחוז. הומוסקסואלים שמקיימים יחסי מין לא מוגנים – פי עשר מזה (למעשה, פי חמישים עד מאה). זו לא אידאולוגיה. אלה מספרים.
על פוסט מודרניזם וסתם עובדות
לעובדות אין הטיה פוליטית. הטענה המרומזת, כאילו אין להזכיר את עצם העובדה שיש יותר נשאי איידס בקרב גברים הומוסקסואלים בשמו של איזה "שוויון" מדומה היא גזענות מהסוג השני, הנדיר יותר: הסוג שלא מבודד קבוצה מפני שהיא שונה.
בתגובה לדברים שכתבתי אצל עידו, הוא ענה לי:
השאלה, שמניסוחה (”משכב זכר”) נשמע כאילו היא נכתבה על ידי ח”כ ניסים זאב מש”ס, צריכה להתבטל ולהיות מוחלפת ב”האם אתה מקיים יחסי מין לא מוגנים, יחסי מין עם מספר רב של פרטנרים לא מוכרים או עם אנשים העובדים בתעשיית המין”.
לניסוח כבר התייחסתי בתחילת הדברים. טופס השאלון, למיטב זכרוני, דווקא שואל האם קיימת יחסי מין לא מוגנים, האם עשית כתובת קעקע, האם קיימת יחסי מין בתשלום, האם השתמשת בחומרים נרקוטיים ועוד מיני שאלות. כ-90 אחוז מנשאי האיידס בישראל שייכים לאחת או יותר משלוש קבוצות: יוצאי אפריקה, נרקומנים וגברים שקיימו יחסי מין עם גברים. מד"א לא לוקחים צ’אנסים, ומבודדים את כל שלוש הקבוצות בשאלון שלהם. זה לא הופך את מנות הדם למאה אחוז בטוחות – אין דבר כזה – אבל זה מקטין מאד את הסיכון.
אנחנו צריכים לשאול את עצמנו שאלה פשוטה: האם אנחנו מוכנים לקחת את הסיכון המוגבר לאידס בשמו של "שוויון"? האם מותר לנו להתעלם מנתונים חד משמעיים – בכל העולם – בשמה של תקינות פוליטית? ולבסוף, אם אדם שיקר לנו היה זקוק לעירוי דם, חלילה, האם היינו מעדיפים שמי שייתן לו את העירוי יהיה אדם בעל סיכון של 0.1 אחוז להיות נשא איידס, או אדם שהסיכון שהוא נשא איידס הוא חמישה עד עשרה אחוזים?
להתעלם מהנתונים ולטעון שהם גזעניים, שהמציאות עצמה היא מפלה, זה פוסט מודרניזם במיטבו. כמה הולם, אם כן, שסיבת מותו של מישל פוקו הייתה איידס. אולי זה בא להראות לנו שבאיידס, דווקא יש אמת אבסולוטית.



23 בדצמבר 2008 - 10:49
בין חמישה לעשרה אחוזים מההומוסקסואלים נשאי איידס?
מאיפה הנתון המעניין הזה, אפשר? כי אם ב2005 היו 4,500 נשאי איידס, ונניח שכולם הומואים [שזו הנחה קשה] והומוסקסואלים מהווים רק 5% מהאוכלוסיה [כלומר 350,000 איש אז מגיעים למספר המצחיק הזה.
בו נדבר עכשיו עובדות.
23 בדצמבר 2008 - 11:09
יהונתן, נדמה לי שאפשר פשוט לגשת למקור שקושר אליו (אגב, דווקא לגירסא להדפסה), ולמצוא את המקור לטעות: 5-10 אחוז מהנשאים בעולם שייכים לקהילה הגאה. אני יכול להניח כי הכוונה הייתה לומר כי חמישה עד עשרה אחוזים מנשאי האיידס בישראל הם הומוסקסואלים, ולא שחמישה אד עשרה אחוזים מההומוסקסואלים נושאים את הנגיף (אגב, אם אני צודק, כדאי לתקן את הכתוב).
23 בדצמבר 2008 - 12:05
סוף סוף הבר משכנע.ההסבר למה בדיקת הדם היא בעייתית ולכן יש צורך בהתחשבות בנתונים סטטיסטיים לגבי תפוצת איידס. ללא נתון זה החישובים הסטטיסטיים הם חסרי כל משמעות.
23 בדצמבר 2008 - 12:05
הסבר לא הבר
23 בדצמבר 2008 - 13:15
ומה עם הגזענות של משרד הבריאות נגד העולים מאתיופיה ששופכים את הדם שהם תורמים????
(הנה רמז: 40% מחולי האיידס בארץ – עולים מאתיופיה – http://news.walla.co.il/?w=//1129392)
23 בדצמבר 2008 - 18:53
"נער בן שש עשרה שמוצא שהוא נמשך לגברים, אולם מעולם לא קיים יחסי מין, הוא לא בלתי מתקבל על הדעת. האם אותו נער יכול לתרום דם? בוודאי"
אז זהו, שלא. אפשר לתרום דם רק מגיל 17 (באישור הורים עד גיל 18).
23 בדצמבר 2008 - 21:18
לא ברור לי עדיין למה זה מצדיק את העניין. אם קיימתי משכב זכר ב-1977, ואכן נדבקתי בנגיף, סביר שעד עכשיו כבר רואים את זה בדם. השאלה צריכה להיות האם קיימתי יחסי מין לא מוגנים בשבועות/חודשים האחרונים, ואז גם לא כל כך חשוב אם בן איזה מין קיימתי אותם.
24 בדצמבר 2008 - 4:24
MyuaMan, אני מניח שהסיבה היא שבדיקות האיידס אינן בעלות רגישות של 100%, כלומר אם 1000 נשאי איידס ותיקים (שאינם מודעים למצבם) יתרמו דם, אז אם לבדיקת האיידס יש רגישות של 99% המשמעות היא שכ-10 תרומות שלהם יאובחנו בשוגג כנקיות מאיידס, ובעקבות זאת 10 אנשים יחלו באיידס.
24 בדצמבר 2008 - 7:57
חנן, הייתי אומר שהנתון שאתה מביא דווקא מסביר שלא מדובר בגזענות. אם אני זוכר נכון את הפרשיה האומללה ההיא, מד"א קיבל את תרומות הדם ונפטר מהן בשקט אחר כך. כלומר, הוא לא הלבין את פניהם של התורמים אבל גם לא סיכן אנשים אחרים. אני לא רואה את הבעייתיות פה.
24 בדצמבר 2008 - 7:58
תחזקנה ידיך. כל מי שכותב בתחום הזה צריך הרבה מאד אומץ ועור עבה כנגד ההתקפות המטומטמות שיחטוף תוך זמן קצר.
24 בדצמבר 2008 - 10:11
חיים, מה הסיכוי שנדבקתי באיידס ב-1977 ואני עדיין לא מודע לכך? 1987? איך שלא תהפוך את זה, התאריך הזה לא קשור לכלום.
25 בדצמבר 2008 - 0:36
נמרוד, מכיוון שזו הפעם הראשונה שאני מגיב בבלוג אנצל את ההזדמנות כדי להגיד כמה אני נהנה לקרוא אותו לאחרונה, וזה כולל את הפוסט הזה.
אבל זהו, שאתה טועה.
ישנם מקרים רבים שאנחנו כחברה מגבילים הסקה סטטיסטית. דוגמא ראשונה: בתוך ת"א (נתעלם מנמיר) יש מספר גדול בהרבה של אוטובוסים של "דן" מאשר של "אגד" (נגיד אפילו 80%-90%). נניח שבשעת ערב אוטובוס עושה תאונה, פוגע ברכוש עירוני, ובורח. עד ראייה לא ראה של איזו חברה היה האוטובוס. האם המדינה שולחת את השיק אוטומטית לדן? הרי יש סיכוי גבוה מאוד שזה אוטובוס שלה. אבל אין חוק של אף מדינה שמכיר בזה.
דוגמא שניה: מעסיק, כשהוא שוכר עובד בגיל מסוים, יודע בהסתברות יחסית גבוהה שאם הוא שוכר אשה יש סיכוי מסוים, לא נמוך, שהיא תיכנס להריון ותצא לחופשת לידה בטווח של שנה-שנתיים. החוק נגד אפליה אוסק עליו להשתמש בהסקה הסטטיסטית הזו כדי להעדיף גברים.
דוגמא שלישית: בארה"ב יש מאגר מידע ציבורי של לווים – אדם שפעם אחת לא עמד בתנאי הלוואה, אין סיכוי שיוכל להשיג כרטיס אשראי. פעמים רבות הוצע להקים מאגר כזה בארץ, אבל זה עדיין לא קרה. אני חושב שטוב שכך. המשמעות היא כמובן שכולנו כלקוחות משלמים איזושהי פרמיה על הסיכון שחברת האשראי לוקחת מישהו שלא ישלם לה.
הדוגמאות הללו לא מקבילות בהכרח לסוגיית תרומות הדם, ואין צורך להיכנס לדיון מתיש במה הן דומות או שונות. הנקודה החשובה, לדעתי, היא שבכולן אנחנו כחברה מחליטים להתעלם מאינפורמציה ולהגיע לתוצאה יעילה יותר, וזאת מכיוון שיש לנו העדפה *נוספת*, שניתן לקרוא לה אתית. זו בידוק הטעות שלך בפוסט: זה לגיטימי לומר כי התחושות של הומואים ואתיופים הם דבר לגיטימי בקבלת ההחלטות. שיעשו כמה בדיקות למי שמסמן שהוא קיים משכב זכר, שישתמשו בתרומות הדם הללו רק לפלזמה (גם ככה חלק לא קטן מהתרומות מגיע בסוף לפלזמה, לא כן?), ניתן למצוא פתרון שבטח תהיה לו עלות רבה יותר, אבל הוא לא יסכן חולים. מד"א לא מוכנים לשאת בעלות הזו מכיוון שכמוך, אכפת להם רק מהשימושיות של תרומות הדם. אני לא מרגיש נוח שזורקים תרומה של מישהו רק אם הוא שייך לקבוצה מסויימת, גם אם באופן אישי הוא יודע שאין לו איידס. זה די משפיל, וזו סיבה מספיק טובה למנוע את זה. אני לא חושב שזה פו-מו להכניס שיקולים כאלו, וזה לא מאוד שונה ממקרים אחרים שבהם אנחנו כחברה מונעים שיקול סטטיסטי.
25 בדצמבר 2008 - 17:22
אני מוצא את עצמי במצב לא נעים, בו זמנית אני מסכים גם עם יוסי גורביץ וגם עם נמרוד. כל הכבוד.
26 בדצמבר 2008 - 11:40
פוסט מרתק. הצלחת לשכנע אותי – הייתי בטוח שהמדיניות של מד"א אכן גזענית ומפלה שלא לצורך. זה טוב להכניס קצת עובדות מחדש לדיון.
עכשיו כל מה שנותר הוא לקשר לפוסט הזה כשהדיון הזה יעלה מחדש במקום אחר.
צפה פגיעה. :)
12 בינואר 2009 - 17:01
@MuyaMan: מתבקשת השאלה מה המשקל שהם נותנים לתוצאת בדיקת איידס עם תאריך סמוך? אם ממילא אין מצב שהם זורקים למקרר הציבורי מנות דם לפני שאלו עברו בדיקות איידס והפטיטיס, האם יש פואנטה לפקפק באמינותו של אדם שאומר להם שהוא בדק או אפילו מראה להם בדיקה? הרי המיון הזה לא חוסך להם את בדיקת הדם שבשקית, אלא רק מאפשר להם להסביר שיש להם הערכה סבירה שחבל על השקית והזמן של התורם והמתרים. על שיקולים כאלו אני חושב שגוברת הצגה של פתקית תוצאת בדיקה…
דוגמא קרובה לי היא גיסי שהחלים לשמחתינו מהפטיטיס C שנדבק בו מעירוי דם בבית חולים בצ'ילה. יש לו את השכל והאחריות לא ללכת לתרום, כי הוא יודע את עברו.
אני לא רואה למה אתה, נמרוד, לא יכול ללכת עם תוצאות בדיקה ולהגיד להם שכל חישובי קבוצות הסיכון מתאפסים אם יש לך הוכחה ביד שאין סיבה לעצור אותך מלתרום למען בריאות הזולת. החבר'ה שמתרימים שם את הדם חייבים להצמד לפרוטוקולים, אבל אני לא חושב שהם רובוטים.
הכי בטוח כנראה להרים טלפון חינם למוקד ההתרמות הארצי ולשאול מה אומרים הנהלים על זה. בהצלחה!
הפגנות יהודים+ערבים נגד אלימות הפוסט האחרון בבלוג של עירא